انبار کردن فرش به صورت استاندارد چگونه است؟

ترفندهایی مناسب برای انبار کردن فرش به صورت استاندارد

قبل از اینکه بخواهیم ترفندها را به شما آمزوش دهیم، بهتر است بدانید که اگر فرش به روش استاندارد انبار نشود و همچنین به مدت طولانی از معرض جریان هوا دور بماند، به مرور دچار پوسیدگی شده و به تار و پود آن آسیب می‌رسد.  در نتیجه با این راهکارهایی که بهترین قالیشویی در مشهد برای شما عنوان می‌کند، می‌توانید از خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. در ادامه این راهکارها به شما ارائه داده می‌شود.

لول کردن فرش و پیچیدن یک پارچه به دور آن

اگر قصد جمع کردن فرش را دارید و می‌دانید که برای مدتی فرش بلااستفاده باقی می‌ماند، بهتر است که آن را از وسط منزل جمع نمایید. برای اینکار بایستی آن را لول نمایید، به این دلیل که لول کردن به میزان زیادی از چروک شدن فرش جلوگیری می‌کند. زمانی که لول کردن به طور کامل تمام شد، نوبت به کشیدن یک پارچه تمیز به دور آن می‌رسد، با این کار فرش علاوه بر چروک نشدن، سالم و تمیز باقی می‌ماند. لازم است بدانید که بهتر است هر دو سر پارچه را با یک بند به خوبی گره بزنید.

فرش نباید به مدت طولانی انبار شده باقی بماند

برای داشتن فرشی سالم‌تر، بهتر است بدانید که فرش نباید به مدت طولانی انبار شده باقی بماند. به این دلیل که ممکن است طولانی شدن زمان انبار کردن آسیبی به فرش برساند، این آسیب می‌تواند شامل بیدخوردگی یا مواردی از این قبیل باشد. اگر این امکان را ندارید که فرش را از انبار بیرون بیاورید، بهتر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش از نفتالین استفاده کنید.
کارشناسان معتقدند که باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فرش لول شده، باید هر 3 ماه یکبار فرش را از حالت لول درآورده و پهن کنید، سپس بعد از گذشت یک روز آن را دوباره لول کرده و در انبار قرار دهید. انجام دادن این کار باعث می‌شود تا هنگام انبار کردن آسیب کم‌تری به فرش برسد.

 

فرش نباید به مدت طولانی انبار شده باقی بماند

 

نکاتی باید هنگام لول کردن به یاد داشته باشید:

جریان هوای کافی موجب سلامت فرش می‌باشد، همچنین عدم جریان و مرطوب بودن فضا باعث می‌شود تا عمرکم شود.

حتما سعی کنید فرش را به صورت افقی قرار دهید، این موضوع کمک می‌کند تا سلامت فرش تضمین شود. همچنین برای بیشتر شدن عمر فرش سعی کنید اجسام سنگین را روی آن قرار ندهید.

نور کافی هم یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید، زیرا عدم وجود نور کافی شرایط را برای طولانی‌تر شدن عمر فرش سخت می‌کند.

در چه شرایطی می توان فرش دستباف را انبار کرد؟

فرش‌های دستباف برخلاف بقیه فرش‌های موجود در بازار از الیاف طبیعی برخوردار هستند، این مدل بافت باعث شده تا خریداران زیادی به این فرش علاقه نشان دهند. از همین رو مراقبت و انبار کردن آن شرایط خاصی را می‌طلبد. به همین دلیل نباید بگذارید که فرش دستباف به مدت طولانی انبار شود، این موضوع می‌تواند برای شما گران تمام شود. اگر تعداد زیادی فرش دستباف دارید و می‌خواهید آن‌ها را انبار نمایید؛ توصیه می‌کنیم که قالی‌های دستباف را روی همدیگر بخوابانید و همچنین آن‌ها را پهن نمایید.
یکی از ضررهای دیگری که محیط می‌تواند برای فرش دستباف داشته باشد، گرمای بیش از حد است. این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به فرش شما برساند.

تضاد این موضوع هم می‌تواند موجب آسیب رسیدن به فرش شود؛ یعنی رطوبت و نم می‌تواند شرایط را برای ایجاد کپک ایجاد کرده و بوی بدی برای قالی تولید کنند. در نهایت رنگ فرش از بین رفته و کیفیت بافت آن افت می‌کند. ضمنا به یاد داشته باشید که حشراتی مانند موریانه و بید در محیط مرطوب بیشتر دیده می‌شوند. همچنین این شرایط بهترین حالتی است که تکثیر آنان را زیاد کرده و در نهایت باعث نابودی فرش شما می‌شوند.
اگر در مورد طولانی تر شدن عمر فرش اطلاعی ندارید، بهتر است تا مقاله برای افزایش طول عمر فرش چه کارهایی باید انجام داد؟ را مطالعه نمایید.

سخن تکمیلی

سعی کنید موضوعاتی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید، زیرا این موضوعات یکی از شایع‌ترین‌ علت‌ها هستند که در قالیشویی عطاریان دیده شده است. همچنین به یاد داشته باشید اگر مسئله یا اتفاقی برای فرش شما افتاد، سرخود کاری را انجام ندهید. اگر در مورد آن آسیب اطلاعی ندارید بهتر است که از مشاوران قالیشویی در مشهد درخواست کمک نمایید، آن‌ها افراد زبده و باتجربه‌ای هستند که توانایی پاسخگویی به هرموضوعی در زمینه فرش را دارند. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت به آن‌ها اعتماد کنید. در آخر هم امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.