معرفی انواع فرش و ویژگی های آن ها

موضوعی که در خرید فرش باید در نظر بگیرید این است که با توجه به چیدمان و دکوراسیون منزل تان همچنین با در نظر گرفتن ویژگی های مکانی که در نظر دارید و میزان هزینه ای که می خواهید برای خرید فرش انجام دهید نوع قالی مورد نظرتان را انتخاب نمایید. البته پیشنهاد می کنیم علاوه بر این موضوعات، نحوه تمیز کردن فرش را نیز مد نظر داشته تا در صورت ایجاد لکه دچار مشکلات نشوید. زیرا بعضی از قالی ها شستشو سخت و دشواری دارند که این امر موجب مشکلات زیادی می شود. البته که شما هر نوع از قالی را می توانید به کمک قالیشویی های معتبر تمیز نمایید اما اگر جزء افرادی هستید که در بیشتر مواقع در منزل اقدام به شستشو فرش می کنید؛ این موضوع را هنگام خرید در نظر بگیرید.

آشنایی با انواع فرش

فرش ها انواع گوناگونی دارند که در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم.

فرش های پشمی

قالی پشمی به صورت دستی از الیاف طبیعی بافته می شود. البته فرش پشمی ماشینی نیز وجود دارد اما اینگونه فرش ها معمولا از الیاف مصنوعی تشکیل شده است و از پشم طبیعی نیستند.

فرش های پشمی که از الیاف طبیعی تولید شده باشند؛ جزء گران ترین قالی ها به شمار می روند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. می توان گفت فرش پشمی حالت مور,ثی دارد. یعنی معمولا به دلیل گران بها بودن این نوع از قالی ها از نسلی به نسل بعد منتقل شده و حکم سرمایه گذاری را برای خانواده دارد.

فرش های پشمی به دلیل استحکام بالا، برای مکان های پر رفت و آمد مانند اتاق نشیمن، ورودی منزل و یا اتاق خواب بسیار مناسب است.

فرش های ابریشمی

فرش های ابریشم نیز جزء قالی های محبوب و با کیفیت به شمار می رود. متخصصان فرش شناسی معتقد اند تفاوتی در میزان به کار گیری ابریشم در فرش وجود ندارد. به این معنی که چه 100 درصد یک قالی از ابریشم تولید شده باشد و چه بخشی از ان ابریشمی باشد، آن فرش را از سایر قالی ها متمایز می کند. از ویژگی های ابریشم می توان به درخشش، بافت نازک و نرم بودن الیاف اشاره کرد.

اما به دلیل سخت تمیز شدن فرش های ابریشمی بهتر است از این فرش ها در مکان های کم رفت و آمد استفاده کنید. همچنین این نوع از قالی به دلیل دشواری که در بافت و تولید ان وجود دارد؛ دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر فرش ها می باشد.

فرش های پنبه ای

فرش های پنبه ای به عنوان جایگزین قالی های ابریشمی و پشمی به شمار می رود. اما می توان به عدم پاک شدن راحت لکه ها بر روی اینگونه فرش ها به عنوان مشکلی بزرگ یاد کرد که باعث شده است افراد زیادی دچار دردسر شوند. البته قالیشویی عطاران به دلیل دستگاه های مجهز و نیروهای زبده و کار بلد می تواند فرش های پنبه ای را نیز به بهترین شکل تمیز نماید.

 

اشنایی با انواع فرش

فرش با الیاف مصنوعی

بعضی از فرش ها از مواد مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر یا ویسکوز ایجاد شده اند. این نوع فرش ها به دلیل قیمت ارزان و مناسبی که دارند گاهی اوقات مورد توجه افراد زیادی قرار می گیرند.

همچنین این نوع فرش به دلیل تمیز شدن آسان لکه ها می تواند گزینه مناسبی برای استفاده در مکان های پر تردد باشد.

جمع بندی

تنوع فرش ها در مدل ها و انواع گوناگون بسیار زیاد است. در این مقاله به مهمترین ترین گونه های قالی پرداخته و شرح مختصری از هر یک را بیان کرده ایم. امیدواریم با مطالب این مقاله بتوانید انتخابی مناسب در زمینه فرش برای منزل تان داشته باشید. بهترین قالیشویی در مشهد آماده خدمت رسانی به شما همشهریان است. کافیست با ما تماس بگیرید.

راه های ارتباطی با ما

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.