دارکشی فرش دستباف و نکات مهم آن

کج بودن فرش دستباف

اصلاح کج بودن فرش دستباف از آنجایی به وجود امد که گاهی بعد از بافتن فرش، کناره های آن، دچار برآمدگی و یا فرورفتگی هایی بود. این اتفاق بر اثر عواملی مانند:

  • وجود ایرادات و مشکلاتی در دستگاه فرش بافی
  • عدم تمرکز و دقت در هنگام چله کشی و بافتن فرش
  • هموار نبودن سطح دستگاه با زمین
  • نبودن هماهنگی در مرحله شانه زنی
  • عدم استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت
  • و....

انواع دارکشی فرش

دارکشی فرش انواع گوناگونی دارد که با توجه به ویژگی ها و میزان کجی فرش یکی از این شیوه ها انجام می شود. انواع روش های دارکشی فرش دستباف عبارت اند از:

  • دارکشی فرش لولایی
  • دارکشی قلاب کشی
  • دارکشی پرسی

دارکشی لولایی

قدیمی ترین شیوه برای از بین بردن کجی فرش استفاده از روش دارکشی لولایی است که با گذشت زمان این شیوه کارایی خود را از دست داده است. دارکشی لولایی که جزء شیوه های سنتی و کارگاهی به شمار می رود بر اساس الوارهای دستگاه دارکشی انجام می شود.

دارکشی قلاب کشی

برای انجام پروسه دارکشی به روش قلاب کشی ابتدا باید میزان کج بودن فرش را بررسی نمایید. دقت کنید که اگر فرش دستباف شما دارای سرچله بود؛ ابتدا ان را به صورت دسته دسته دربیاورید. برای انجام این کار 2 راه پیش روی شماست.

اولین راه برای دارکشی قالی به روش قلاب کشی این است که دسته هایی که جدا کرده اید را بر اساس خواب فرش بر روی آن قرار دهید. سپس میلگردی به نام سیخو را در بین آنها بگذارید. و در نهایت انها را بر روی سیخو گره بزنید.

اما در روش دومی که برای دارکشی به شیوه قلاب کشی وجود دارد این است که دسته های فرش را ابتدا گره زده و سپس سیخو را از بین آنها عبور دهید.

 

دارکشی فرش

دارکشی پرسی

در این روش با کشیدن فرش می توان کجی و قوس های به وجود آمده بر روی آن را رفع کرد. در این شیوه با استفاده از دستگاهی مخصوص دارکشی انجام می شود. از مزایای این روش برای دارکشی این است که در هنگام استفاده از دستگاه دارکشی پرسی باید به صورت ایستاده انجام پذیرد و به همین دلیل هر فردی با توجه به قد خود می تواند آن را تنظیم نماید.

نکات مهم در دارکشی

اولین نکته ای که از دارکشی فرش باید مد نظر داشته باشید این است که دارکشی فقط برای فرش های دستباف بوده و برای قالی ماشینی این کار انجام نمی شود.

قبل از دارکشی، نوع فرش و موادی که در بافت آن استفاده شده است را بررسی نمایید تا دچار مشکل نشوید.

به یاد داشته باشید انجام پروسه دارکشی زمان بر می باشد.

همچنین دقت نمایید که دارکشی، هنری تخصصی است و باید به افرادی با تجربه و ماهر سپرده شود تا فرشتان آسیب بیشتری را متحمل نشود.

در هنگام دارکشی باید به میزان کشش و فشاری که به فرش وارد می شود دقت کنید تا موجب پارگی تاروپودهای آن نگردد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع دارکشی فرش و نکات مهم آن پرداختیم. امیدواریم با انجام دارکشی اصولی و مناسب بتوانید فرش دستباف خود را از کجی و ناهمواری های موجود بر روی آن نجات دهید.

ما در قالیشویی در مشهد می توانیم به شما در انواع ترمیم و رفوگری فرش کمک نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

شماره قالیشویی

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.