ضد عفونی کردن فرش | نکات مهم ضد عفونی کردن فرش

راه هایی که می توان فرش را در منزل ضد عفونی کرد

راه های زیادی برای ضد عفونی کردن فرش، پیش روی افراد قرار دارد. مایع سفید کننده یا وایتکس، یکی از راه هایی که، اکثرا سعی میکنند از آن برای ضد عفونی کردن استفاده کنند. توصیه قالیشویی عطاریان به استفاده نکردن از وایتکس است.

زمانی که شما فرش خود را با وایتسکس ضد عفونی می کنید، در حقیقت به بافت فرش و رنگ آن آسیب می زنید. زیرا مایع وایتکس، از مواد شیمیایی قوی استفاده می کند که برای فرش ضرر دارد.

اشتباه دیگری که افراد ممکن است مرتکب آن شوند، استفاده از الکل می باشد. اگر شما هم می خواهید از این روش برای تمیز کردن استفاده کنید، باید بگوییم با این کار به تار و پود فرش خود آسیب می رسانید.

در این ایام که ویروس کرونا در اکثر جوامع جهانی فراگیر شده است، می بایست ضدعفونی کردن را جزء کارهای ضروری خود بگذارید. باید بگوییم یکی از راه های انتقال این ویروس، از طریق حیوانات خانگی می باشد.

اکثر افراد حیوانات خانگی خود را برای گردش به بیرون از منزل می برند، آن ها روی زمین هایی قدم می گذارند که پر از میکروب و آلوده به ویروس کرونا هستند. زمانی که به خانه بر میگردند، این آلودگی از طریق پای آن ها روی فرش های شما انتقال می یابد.

به همین دلیل اکثر افرادی که حیوان خانگی، آلرژی و بدن ضعیفی دارند؛ می بایست بیشتر برای ضد عفونی کردن فرش خود وقت بگذارند. در برای شما روش های ضد عفوین کردن فرش را شرح می دهیم.

 

راه هایی که می توان فرش را در منزل ضد عفونی کرد

 

قبل از مرحله ضد عفونی، فرش خود را غبار گیری و غبار روبی نمایید

برای اینکه بتوانید فرش خود را ضدعفونی کنید، می بایست قبل از مرحله ضد عفونی، فرش خود را غبار گیری و غبار روبی نمایید. ابتدا لازم است جارو برقی را آماده کرده و پشت و روی فرش را با آن جارو نمایید، تا کاملا از گرد و غبار خالی شود.

همچنین اگر می خواهید فرشی شما سالم تر و عمر طولانی تری داشته باشد؛ لازم است هفته ای یک بار جارو شود.با این کار علاوه بر مزیت تمیز بودن فرش، مانع از نفوذ آلودگی در عمق فرش می شوید. دقت داشته باشید هنگام جارو کردن حتما ماسک بزنید تا مانع ورود غبار به ریه های خود شوید.

 

قبل از مرحله ضد عفونی، فرش خود را غبار گیری و غبار روبی نمایید

 

ضدعفونی کردن را با محلول های خانگی انجام دهید

انواع محلول ضد عفونی را می توانید در خانه درست کنید. برای انجام این کار لازم است مایع ظرفشویی، شامپو فرش، مقدار کمی خمیر دندان سفید و آب را با هم مخلوط کنید. هنگامی که کار به اتمام رسید، شما یک محلول خانگی برای تمیز کردن فرش خود دارید.

بعضی افراد از این ترکیب استفاده نمی کنند و تنها با استفاده از سرکه فرش خود را ضد عفونی می کنند. برای اینکه محلول سرکه خود را درست کنید؛ آن را با مقدار کمی آب مخلوط کرده و فرش خود را با این محلول بشویید. به یاد داشته باشید حتما محدوده ی خیلی کوچکی را با این محلول بشویید و بررسی کنید که فرش شما رنگ پس ندهد.

جنس هر فرش فرق می کند، بررسی کنید تا مطمئن بشوید رنگ های فرش شما با همدیگر ادغام نمی شوند. دیده شده فرش هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند به این مایعات واکنش نشان داده و رنگ پس می دهند.

زمانی که کار بررسی به اتمام رسید، محلول آماده شده را مخلوط کنید تا به خوبی کف کند، سپس اسفنج نرم و تمیزی بردارید و آن را آغشته به محلول کنید. سپس اسفنج را به آرامی روی سطح بمالید تا محلول به خُرد فرش برود. در انتها با بُرِس به آرامی روی ریشه های فرش بکشید تا فرش دچار آسیب دیدگی نشود.

معایب و مشکلات ضدعفونی فرش در منزل

زمانی که در خانه می خواهید فرش خود را ضد عفونی کنید، حتما به خاطر داشته باشید موادی که مورد استفاده قرار می گیرد باید از بهترین جنس باشد. موادی که به صورت قلیایی و اسیدی هستند باعث می شوند فرش آسیب ببیند.

این آسیب دیدگی می تواند ادغام شدن رنگ ها باشد، که اغلب روی فرش های دست باف دیده میشود. علاوه بر این موضوع باعث نابودی تار و پود فرش شده و آسیب جدی به آن می رساند.

یکی از مشکلات دیگری که شستشوی فرش در خانه می تواند داشته باشد، خشک کردن آن است. در زمان قدیم حیاط ها مکان های خوبی برای خشک کردن فرش محسوب می شدند؛ اما به مرور زمان و گسترش آپارتمان نشینی، این مکان دیگر برای خشک کردن فرش وجود ندارد و به ندرت دیده می شود.

هنگامی که فرش خود را در آفتاب خشک می کنید، مقداری میکروب روی فرش می نشیند؛ این هم یکی از مشکلات شستشو فرش در خانه است. تنظیم دما برای ضد عفونی کردن و شستشو در خانه معضل دیگری است که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.

شستشوی فرش و ضد عفونی کردن آن نیاز به کمی تخصص دارد تا بتوان میکروب ها و آلودگی ها را به کلی از روی فرش پاک کرد. مثلا باید بدانید که میکروب ها در چه دمایی از بین می روند. بهینه ترین راه سپردن فرش به بهترین قالیشویی در مشهد می باشد.

 

 

جمع بندی

یکی از راه هایی که در ابتدا باید پیش بگیرید، پیدا کردن قالیشویی در مشهد می باشد؛ که هم به آن اطمینان داشته باشید و هم بتواند فرش شما را به خوبی تمیز و بهداشتی کند. قالیشویی با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد می تواند فرش شما را به بهترین شکل ممکن شستشو دهد، تا از نظر آسیب دیدگی خیال شما راحت باشد که فرش آسیب نمی بیند؛ همچنین مطمئن باشید که تمام آلودگی ها و کثیفی ها از روی فرش شما پاک می شود.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.