چگونه از فرش هایمان مراقبت کنیم

ما سعی خواهیم کرد تا با ارائه راه کارهایی به شما یک سری از نکات، برای نگهداری بهتر از یک فرش را در اختیارتان قرار دهیم. این مطالب از عناوین زیر می باشد:

  • جارو کردن فرش به صورت صحیح چگونه است؟
  • نحوه مراقبت از ریشه های فرش
  • انبارداری صحیح و پیشگیری از بید فرش و...

قبل از شروع هر بحثی در خصوص نگهداری فرش، می بایست این نکته را به شما گوشزد کنیم تا در هنگام جمع کردن یک فرش چه عواملی باعث شکستگی و آسیب دیدن آن می شود. یا اینکه در طرف مقابل با چه روشی می توانید از آسیب دیدن بیشتر جلوگیری کنید.

دو روش برای جمع کردن یک فرش وجود دارد، ما با بررسی این دو گزینه شما را نسبت به این مسائل آگاه خواهیم کرد:

 

 

لول کردن فرش:

معمولا این روش در بیشتر مواقع بکار گرفته می شود و به اصولی ترین کار جمع کردن یک فرش نیز معروف است. اگر شما یک فرش دستباف دارید حتما باید توجه کنید که جمع آوری آن به روش لول کردن باشد و به هیچ عنوان فرش را تا نزنید.

در صورتی که از این روش استفاده می کنید، در هنگام لول کردن می بایست فرش را کملا سفت و محکم جمع کرد، در غیر این صورت باعث شکستگی در لبه های آن خواهید شد.

تا کردن فرش:

این روش اکثرا در فرش هایی استفاده می شود که دارای تراکم زیادی هستند. تراکم زیاد در فرش باعث می شود تاشدن آن موجب آسیب رسیدن به فرش شما نشود. احیانا فرش شما اگر بیش از حد توپر است باز هم به شما توصیه می کنیم تا از همان روش لول کردن استفاده کنید.

آیا آفتاب به فرش آسیب می رساند؟

تابش مستقیم نور خورشید بر روی هر جسمی باعث می شود تا بافت آن از لحاظ استاندارد خارج شود. به عنوان مثال یک پلاستیک را در یک ظهر گرم در معرض نور آفتاب قرار دهید، بعد از گذشت چند ساعت متوجه می شوید که این بطری کاملا فشرده شده است و حالت اولیه خود را از دست می دهد.

پس باید توجه کنید که تابش آفتاب بر روی فرش باعث پوسیدگی آن خواهد شد و همچنین رنگ فرش را به مرور زمان تغییر خواهد داد.

 

 

رفع رطوبت در فرش

همیشه توصیه می شود که پیشگیری بهتر از درمان است، ما نیز به همین منظور دو روش برای پیشگیری از ایجاد رطوبت در فرش را به شما توصیه می کنیم:

  • یکی از عواملی که ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد، خیس شدن فرش توسط گلدان است. برای پیشگیری می توانید گلدان خود را علاوه بر داشتن یک زیر گلدانی بر روی یک پایه ای به اندازه نیم متر قرار دهید، تا خیالتان از رسیدن رطوبت به فرش خود کاملا راحت و آسوده باشد.
  • بعد از ریختن یک لیوان آب بر روی فرش، خیلی از افراد به سادگی از کنار این موضوع به راحتی عبور می کنند، اما باید بدانید که این لیوان آب به  مرور زمان، به عمق فرش کاملا نفوذ می کند و اگر رفع نشود موجب پوسیدگی آن خواهد شد.

روش جمع کردن آب ریخته شده بر روی فرش

در اولین گام شما باید حجم آبی که بر روی فرش ریخته اید را کم کنید و برای این کار می توانید از یک قاشق کمک بگیرید. به این نکته توجه کنید که باید قاشق را در جهت خواب فرش بکشید تا این کار در خشک شدن فرش کاملا موثر باشد.

در گام دوم یک دستمال نخی را دست خود بگیرید و به صورت رفت و برگشت بر روی سطح خیس شده بکشید.

 نکته: با توجه به خاصیت جذب کنندگی اسفنج، اگر از این شئ استفاده کنید بسیار مناسب تر است. دقت کنید که اسفنج را به صورت ضربه ای بر روی قسمت خیس شده فرش باید بکوبید.

در گام سوم پشت فرش را با استفاده از سشوار می بایست در معرض باد گرم قرار دهید و اگر می خواهید با انجام این کار هیچ گونه آسیبی به فرشتان وارد نشود، قبل از انجام این کار یک عدد پارچه نخی بر روی پشت فرش خود قرار دهید تا حرارت سشوار موجب خرابی آن نشود.

نگهداری صحیح فرش در انبار

کسانی که در حوزه فرش مشغول هستند باید بدانند زمانی که یک فرش را لول می کنند و در پلاستیک قرار می دهند می بایست بعد از چند وقت آن را از پلاستیک خارج کنند تا هوا بین بافت فرش جریان پیدا کند. اگر این کار را انجام ندهید رطوبت باعث ایجاد پوسیدگی در فرش خواهد شدو در نتیجه به فرش شما آسیب جدی وارد می شود.

کف پوش مناسب فرش های ماشینی

برای درک این موضوع می توانید یک قالیشویی در مشهد را تصور کنید که برای شستشوی فرش های شما از یک سطح سخت استفاده می کند، آیا به فرش شما آسیبی وارد نمی شود؟

پس در نظر داشته باشید که سطح زیر فرش بسیار مهم است و همه چیز روی فرش نیست. سطح های پارکت، سرامیک و موکت از تاثیر گذارترین گزینه ها در امر ماندگاری فرش هستند.

اجسام سنگین

با قرار دادن پایه های یخچال، فریزر، کمد و... باعث می شوید تا فرش شما دچار یک آسیب جدی بشود. این امر معمولا در دراز مدت اتفاق می افتد و برای رفع این موضوع می توانید از پایه هایی با لبه ی پهن و گسترده تر استفاده کنید یا کلا این اجسام را بر روی فرش خود قرار ندهید.

جمع بندی

سعی کردیم با استفاده از تجربیات قالیشویی عطاریان که به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد در حال فعالیت است، شما را از آسیب های احتمالی محفوظ نگه داریم. این نکات از تجربیات چند ساله ما در زمینه شستشوی فرش به دست آمده است و امیدواریم در زیبا ماندن فضای خانه شما نقش کوچکی را ایفا کرده باشیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.