دلایل رنگ دادن فرش چیست؟

تست رنگ دهی فرش

در بیشتر اوقات و معمولا در فرش های دستباف، پس دادن رنگ رخ می دهد. برای جلوگیری از این موضوع روش ها و نکات بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه مطالب به صورت دقیق بررسی خواهیم کرد. اگر شما فرش خود را تازه خریداری کرده اید، می توانید از روشی که به شما پیشنهاد می کنیم از قسمت های رنگی فرش تست بگیرید، تا بدانید که فرش شما رنگ پس می دهد یا خیر.

برای انجام این کار می بایست از یک گوش پاک کن استفاده کنید، ابتدا گوش پاک را خیس کنید و بر روی سطح فرش بکشید، اگر گوش پاک کن شما رنگی نشد، خیالتان از بابت رنگ دهی راحت خواهد شد. البته لازم به ذکر است که باید توجه کنید تا گوش پاک کن را بر روی رنگ های مختلف فرش بکشید، زیرا در بعضی مواقع مشاهده شده است که قسمت های خاصی از فرش باعث رنگ پس دادن می شوند.

تاریخچه

فرش در کنار پسته و زعفران به عنوان محصولات اصیل ایرانی در جهان شناخته می شود. مهارت ایرانیان قدیم در امر فرش بافی باعث شد، تا فرش های ایران به کل جهان معرفی شود و این برتری بیشتر بخاطر نقش، رنگ و مهارت در بافت فرش مرتبط است.

تولید فرش به 2 هزار سال پیش در ایران بر می گردد و به عنوان دوره ی اوج خود شناخته می شود. با ایجاد طرح های ماندگار در فرش های قدیم باعث شدیم تا ارکان اصلی هر کشوری را مجاب به استفاده از محصولات خودمان کنیم.

محققان در ابتدا بر این باور بودند که مهد فرش جهان مصر است، اما بعد از گذشت مدتی و با کشف فرش پازیریک به این نتیجه رسیدند، که قدمت ایران در این حوزه بیشتر است و کشور عزیزمان ایران به عنوان مهد فرش در جهان معرفی گردید.

چرا فرش ها رنگ می دهند؟

شاید برایتان سوال شده باشد که چرا در حین شستشو فرش شما رنگ پس می دهد؟ این امر در گاهی اوقات به الیاف استفاده شده در فرش مرتبط است. در فرش هایی با الیاف طبیعی معمولا رنگ دهی اتفاق می افتد. همچنین الیافی که رنگ پس می دهند، معمولا از جنس کرک و پشم هستند.

با مطالعه این مطالب شاید شما از خرید فرشی با الیاف پشمی پشیمان شده باشید، اما لازم به ذکر است اگر پشم فرشتان از کیفیت خوبی دارا باشد، در حین شستشو رنگ نخواهد داد، زیرا پشم های با کیفیت بالا رنگ رزی شده اند.

نور خورشید باعث رنگ پریدگی فرش می شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، می توانید به فرش های درون منزل خود سر بزنید. با کمی گشت و گذار و تحقیق مشاهده می کنید که معمولا فرش هایی که در کنار پنجره ها و درهای اصلی که محل تابش نور خورشید است پهن می شوند، به شدت کم رنگ تر شده اند. این امر در دراز مدت کاملا رخ می دهد و تابش نور خورشیدعلاوه بر رنگ پریدگی، دچار پوسیدگی هم خواهد شد.

مواد شوینده

یکی از اصلی ترین موارد رنگ دهی فرش، استفاده از مواد شوینده بی کیفیت است. این مواد با خاصیت اسیدی بالایی که در خود دارند در زمان شستشوی فرش، باعث از بین رفتن رنگ الیاف می شوند. همچنین در مواردی ماندن مواد شوینده در فرش باعث پوسیدگی شدید الیاف نیز شده است.

برای رفع این مشکل شما می توانید فرش هایتان را به قالیشویی های متخصص در این حوزه بسپارید. به عنوان مثال قالیشویی عطاریان به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد یکی از اصول شستشوی فرش را استفاده از مواد نانو می داند. اگر در خصوص مواد شوینده ی نانو اطلاعاتی ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم تا مقاله ی شستشوی فرش با مواد نانو که در سایت قرار دارد را مطالعه نمایید.

 

 

روش های جلوگیری از پس دادن رنگ در فرش چیست؟

شما نیاز دارید تا برای حفاظت فرش خود در برابر رنگ دهی موارد زیر را لحاظ کنید تا فرش هایتان به مدت طولانی مدت برایتان محفوظ بماند. این موارد شامل نکات زیر است:

  • فرشتان را در نقاط آفتاب خیز منزل پهن نکنید، زیرا تابش نور به عنوان اصلی ترین دشمن رنگ فرش محسوب می شود. با همه ی این توصیفات اگر شما قصد دارید تا فرشی ارزشمند را در معرض پنجره یا درب پهن کنید، در ساعات آفتاب خیز می توانید روی فرش خود را با استفاده از روفرشی بپوشانید تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • شستشوی فرش به عنوان دومین اصل در نگهداری فرش محسوب می شود، برای راحت کردن خیالتان می توانید فرش خود را به مراکز معتبر قالیشویی تحویل دهید.
  • اگر قصد این را دارید که فرش خود را در منزل بشویید می بایست حتما از شوینده های مخصوص با الیاف فرش استفاده کنید.

جمع بندی

سعی کردیم تا با بررسی موشکافانه و استفاده از تجربیات مختلف، به شما توضیح دهیم که دلایل رنگ دادن فرش چیست . بهترین قالیشویی در مشهد با انتقال این مطالب به ما در جمع آوری این مقاله کمک شایانی کرده است و در انتها از قالیشویی عطاریان و کارشناسان این مجموعه تشکر می کنیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.