انواع طرح و نقش فرش

مراقبت از فرش

گاهی اوقات مهم ترین دغدغه افراد نگهداری از فرش های با ارزش می باشد، حال ممکن است این فرش ها از لحاظ قیمت یا از لحاظ خاطراتی که با آن دارید ارزشمند باشد. برای نگهداری فرش ما مقاله ای را بر اساس تجربیات بهترین قالیشویی در مشهد در اختیار شما قرار داده ایم. با مراجعه به بخش مقالات می توانید مقاله چگونه از فرش هایمان مراقبت کنیم را مطالعه کنید.

طرح های باستانی و اسلامی

طرح های این فرش ها از کاشی کاری ها و اشکال هندسی الگو گرفته شده است و به عنوان فرش های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما به کاخ سعد آباد تهران رفته باشید متوجه این موضوع شده اید. در کاخ سعد آباد، طرح فرش ها با کاشی های سقف یکی است و این نشان دهنده اوج خلاقیت در امر فرش بافی را نشان می دهد. همچنین در مکان های دیگر ایران از این فرش ها استفاده شده است که شامل مسجد شیخ لطف الله، مسجد کبود، گنبد قابوس و مسجد شاه اصفهان می باشد.

فرش شاه عباسی

به دلیل استفاده از گل شاه عباسی در این فرش این نام بر روی آن گذاشته شده است. در بافت این فرش گل های شاه عباسی به وسیله بند های ختائی باعث ایجاد نقوش جذاب و کهن شده است. طرح های شاه عباسی دارای اشکال مختلفی می باشد، این طرح ها به نام های لچک ترنج شاه عباسی، افشان شاه عباسی، شاه عباسی شیخ صیفی و... است.

فرش های اسلیمی

نقش اصلی این فرش از شاخ و برگ درختان الهام گرفته شده است. در طرح این فرش شاخه های اطراف در میان برگ ها می باشد که نشانگر شکل کلی یک درخت است. شاید برایتان سوال باشد که واژه اسلیم به چه معناست، این کلمه به معنای جوانه می باشد که با مشاهده فرش های اسلیمی به مفهوم این نام پی خواهید برد. فرش های اسلیمی با طرح های اسلیمی بندری، اسلیمی شکسته و اسلیمی دهان اژدر و... شناخته می شود.

 

 

طرح بته ای

ظاهر کلی این طرح از درخت سرو سرچشمه گرفته شده است. بته های سرکج در فرش ایران که به بته جقه شهرت دارد در این گونه از طرح ها به اشکال و اندازه های مختلفی بافته می شوند. شاخص ترین طرح های بته ای به نام های بته جقه، بته شاخ گوزن، بته قلمکار اصفهان و... شهرت دارند. بافت این فرش در اکثر نقاط ایران صورت می گیرد که دلیل وجود طرح های گوناگون آن نیز همین موضوع می باشد.

فرش های اقتباسی

طرح این فرش به دلیل شباهت به دیگر فرش های حاضر در کشور همسایه نام اقتباسی را از آن خود کرده است. پیدایش این طرح از مناطق مرزی ایران گرفته شده است و همین موضوع باعث شباهت این فرش با نمونه های همسایه شده است. طرح های موجود در کشورهای همسایه که به فرش اقتباسی ما شباهت دارند به نام های قفقازی و گوبلنی شناخته می شوند.

فرش های بندی یا واگیره ای

واژه بندی در نام این فرش به دلیل ساختار فرش است. در فرش بندی یک بخش کوچک از فرش در سرتاسر فرش تکرار شده است، این موضوع در طول و عرض فرش به راحتی قابل مشاهده است. این فرش دارای لقب های دیگری نیز است؛ این نام ها بندی اسلیمی، بندی پیچک، بندی شکسته و ... هستند.

بافت فرش های بندی بسیار سخت می باشد، ممکن است یک طرح کوچک در فرش هزاران بار تکرار شود. در هنگام بافت اگر تنها یک طرح درست بافته نشود، تقارن در کل فرش نمایان خواهد بود و باعث بهم ریختگی کل نقش خواهد شد.

فرش درختی

همانطور که از نام این فرش پیداست، طرح این فرش ها از شاخه و برگ درختان سرچشمه گرفته شده است. فرش های با طرح درختی، در اصل نمایانگر طبیعت می باشند و درخت به عنوان نماد زندگی در این فرش های اصیل ایرانی محسوب می شود. طرح های درختی به نام های درختی جانوری، درختی سبزی کار و... در بازار موجود است.

فرش های ترکمن

طرح ترکمن با نام بخارا نیز شناخته می شود. فرش های ترکمن دارای ظاهری هندسی و دارای شکستگی خطوط در ردیف می باشد. طرح های ترکمن به دست مردم کوچ نشنین و ایل نشین ساخته شده اند. قبل از بافت فرش هیچ گونه طرح و مدلی از قبل ساخته نمی شود و کاملا ذهنی بافته می شوند. طرح های دیگر ترکمن شامل ترکمنی آخال، چهارقاب، ترکمنی خورجینی و ... می باشد.

جمع بندی

انواع طرح و نقش فرش در فرش های ایرانی بسیار گسترده است و توان آن نبود تا در یک مقاله از آن ها نام ببریم. امروزه اگر شما یک فرش اصیل ایرانی دارید در نگهداری آن نهایت دقت را داشته باشید. همچنین می توانید با مراجعه به مطالب قالیشویی عطاریان که به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد است، این نکات را فرابگیرید. در پایان امیدواریم که از مطالب این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.