روش صحیح شستن فرش در خانه با شامپو فرش

شامپو فرش چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه استفاده از شامپو فرش صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با خود این محصول آشنا شویم. به طور کلی، شامپو فرش یک نوع از مواد شوینده خنثی می‌باشد. این ماده برای تمیز کردن قالی‌ها و فرش‌هایی استفاده می‌شود که به دلایل مختلف، چرب شده‌اند یا چربی در آن‌ها فرو رفته است. دقت داشته باشید که شامپو فرش‌ها معمولا برای شستشوی فرش‌های دست‌بافت هم که بافت نرمی دارند، کاربرد دارند. قالیشویی عطاریان به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد توصیه می‌کند تا از بهترین شامپو فرش‌ها استفاده کنید.

ویژگی‌های یک شامپو فرش خوب

امروزه در بازار مدل‌های مختلفی از اجناس فرش و موکت در بازار موجود است. بنابراین یک شامپو فرش استاندارد، باید توانایی این را داشته باشد تا با تمامی این اجناس، سازگاری داشته باشد. یعنی شامپو فرش مدنظر شما با کمترین ضرر را به بافت موکت و فرش وارد کند. دقیقا به همین علت است که کارشناسان عقیده دارند، شامپوفرشی خوب است، که در فرمولاسیون آن، پایین‌ترین حجم ممکن از مواد شیمیایی وجود داشته باشد.

چگونه شامپو فرش بکشیم؟

استفاده از شامپوفرش کار سختی نیست، اما در هنگام بکارگیری آن، باید به نکاتی دقت داشته باشید. دقت به این نکات سبب می‌شود تا شما به نتیجه مورد نظر خود، دست یابید. برای اینکه بتوانید به درستی از این محصول استفاده کنید، روش‌هایی که در ادامه گفته شده را رعایت کنید.

بهتر است قبل از اینکه، شامپو فرش را بکاربگیرید، ابتدا روی فرش را کامل جارو کنید. توصیه می‌کنیم این عمل را با دقت و حوصله زیادی انجام دهید. زیرا هرچقدر که خاک فرش بیشتر گرفته شود، شستن آن بهتر و اصولی تر انجام می‌شود. در گام بعدی، طبق راهنما و دستورالعملی که روی محصول نوشته شده است، به میزان لازم شامپو فرش را در آب گرم بریزید و آن‌را حل کنید. با استفاده از یک اسفنج تمیز، کفی که با آن محلول بدست آمده را؛ روی سطح فرش بکشید. دقت داشته باشید که اینکار باید به آرامی هرچه تمام‌تر انجام شود، زیرا هدف استفاده از شامپو فرش؛ تمیز کردن پرزهای فرش است، نه از بین بردن آن‎ها.

 

شستن قرش با شامپو فرش

 

لازم به ذکر است که هیچ‌وقت نباید خود مایع شامپو را روی فرش بکشید. اگر از مایع شامپو استفاده کنید، باعث ایجاد چسبندگی در فرش می‌شوید، همچنین فرش شما دیرتر خشک می‌شود. انجام این‌کار برای چند بار، یکی از دلایل ز بین رفتن ریشه‌های فرش و به‌وجود آمدن پوسیدگی در فرش خواهد شد. بنابراین، حتی اگر کف‌های محلولی که درست کرده‌اید تمام شد، سعی کنید آن‌را هم زده تا مجددا کف ایجاد شود. می‌توانید از ظروف خالی مایع دستشویی استفاده کنید و محلول خود را داخل آن درست کنید. اینگونه محلول به صورت کف از آن خارج خواهد شد.

پس از اینکه شامپو را روی سطح فرش کشیدید، بگذارید حدود 30 دقیقه از آن بگذرد، تا شامپو فرش با اکسیژن واکنش نشان دهد و چرک‌های موجود روی فرش را در خود حل کند. بعد از آن، یک دستمال کتان (یا هرپارچه‌ای که بافت زبری دارد) بردارید، و کف‌های محلول را که توانسته‌اند چرک‌ها را در خود حل کنند، تمیز کنید. دقت داشته باشید که اینکار را بر خلاف خواب فرش یا قالی انجام دهید.

تا قبل از اینکه فرش به صورت کامل خشک نشده، سعی کنید روی آن راه نروید و از نشستن روی آن خودداری کنید. در غیر این‌صورت، فرش شما لکه دار خواهد شد. پس از اینکه قسمت مورد نظر فرش؛ خشک شد، با استفاده از چرتکه یا یک جاروی زبر، به جهت خواب فرش، بکشید. با اینکار باعث می‌شوید پرزهای فرش حالت طبیعی به خودشان بگیرند.

درست کردن شامپو فرش خانگی

برای درست کردن شامپو فرش خانگی، می‌توانید از ترکیب: 3 قاشق مایع ظرفشویی، چند قطره وایتکس و یک قاشق سرکه سفید در یک لیوان آب استفاده کنید. پس اینکه مواد مورد نظر، به صورت کامل در آب حل شد؛ آن را داخل یک ظرف شیشه پاک کن یا آب‌پاش بریزید. سپس هر قسمتی که لکه داشت، محلول خود را روی آن اسپری کنید تا به راحتی آن را تمیز کنید.

توجه داشته باشید، درست کردن شامپو فرش و استفاده از آن، دقیقا باید مطابق با لکه مورد نظر انجام شود. برای مثال محلولی که برای از بین بردن لکه غذا کاربرد دارد، احتمالا برای پاک کردن لکه لاک از فرش کاربرد ندارد.

جمع بندی

چنانچه روی فرش خود لکه‌ای مشاهده کردید، یا بخش کوچکی از فرش و قالی شما نیاز به شستشو دارد، بهتر است از شامپو فرش بررای تمیز کردن آن استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید با استفاده از شامپو فرش تمام فرش خود را تمیز کنید، و نتیجه مشابه شستن فرش در قالیشویی بگیرید، باید بگوییم این یک تفکر کامل اشتباه است. از همین رو توصیه می‌کنیم، اگر قصد دارید تمام فرش خود را بشویید، همین الان با قالیشویی عطاریان به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما عزیزان را راهنمایی کنند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.