رفع شکستگی فرش

علت شکستگی فرش چیست؟

قبل از هرچیز لازم است بدانید که طبق تجربه قالیشویی عطاریان که به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد از آن یاد می‌شود، در اغلب موارد؛ شکستگی برای فرش‌های 500 و 700 شانه اتفاق می‌افتد. بخش زیادی از مردم جامعه به دنبال روش‌هایی هستند که شکستگی فرش خود را از بین ببرند. اما قبل از اینکه به بررسی این روش‌ها بپردازیم، بهتر است با دلایلی که شکستگی فرش بوجود می‌آید، آشنا شویم.

  1. شستشوی غیر اصولی فرش

یکی از ابتدایی‌ترین کارهایی که برای نظافت فرش انجام می‌شود، شستشوی فرش در منزل است. اما متاسفانه زمانی که در حال شستشوی فرش در منازل هستیم، توجه زیادی به سلامت فرش و آسیب نرسیدن به آن نداریم. همچنین متاسفانه افراد پس از شستشوی فرش، آن را در محلی نامناسب پهن می‌کنند تا خشک شود. این موضوع می‌تواند به قسمت‌های مختلف فرش آسیب برساند، زیرا باعث بوجود آمدن گسستگی در بافت فرش خواهد شد و تار و پود را جدا می‌کند.

  1. تراکم بالای فرش

این موضوع در اکثر مواقع باعث شکستگی در فرش‌های دستبافت می‌شود. تراکم بالای فرش یکی از دلایلی است که سبب می‌شود وزن فرش هم افزایش یابد. از همین رو، هنگام جابه‌جایی فرش، ممکن ست جسمی زیر آن به جا بماند، و به علت سنگین بودن، فرش به راحتی با شکستگی مواجه خواهد شد.

  1. جنس الیاف فرش

همانطور که احتمالا می‌دانید، امروزه از الیاف‌های مختلفی در فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود. برای مثال الیاف اکریلیک و پلی‌استر از معروف‌ترین آن‌ها هستند. معمولا فرش‌هایی که الیاف اکریلیک دارند، دوام بسیار زیادی در مقابل شرایط مختلف و فشار دارند. همین موضوع سبب شده تا این فرش‌ها، کمتر از سایر مدل‌ها دچار شکستگی شود.

رفع شکستگی فرش ماشینی

در ابتدای این موضوع لازم به ذکر است که، برای ترمیم و رفع شکستگی فرش، قبل از هرچیز ابتدا باید جنس فرش مشخص شود، سپس در گام بعدی راه حل آن را پیدا کنید. برای رفع شکستگی فرش با یک تحقیق و پرس‌وجوی ساده، اکثر افراد به شما می‌گویند که با قرار دادن یک جسم سنگین روی قسمت شکسته شده، می‌توانید مشکل را حل کنید. اما بهتر است بدانید که یک تفکر کاملا اشتباه است. توصیه می‌کنیم در صورت جابه‌جایی یا عدم نیاز به فرش، هرگز آن را تا ندهید، بلکه فرش خود را لول کنید.

رفع شکستگی فرش پس از شست‌وشو

به طور کلی اکثر فرش‌ها بعد از شسته می‌شوند، تا زمانی تقریبا طولانی، مقداری رطوبت را در خود حفظ می‌کنند. این موضوع باعث می‍شود انعطاف پذیری تار و پود، بیش از قبل شود. اما در صورتی که پس از شستشو؛ متوجه شدید که شکستگی مورد نظر رفع نشده است، بهتر است آن‌ را در حالت عمودی پهن کنید. البته قبل از انجام اینکار، اطمینان حاصل کنید که سطح ناهمواری در زیر آن قرار ندارد. چنانچه پس از خشک شدن، مشاهده کردید که شکستگی مطابق انتظار شما برطرف نشده است، توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما در قالیشویی عطاریان تماس حاصل فرمایید.

رفع شکستگی فرش دست‌بافت

معمولا برطرف کردن شکستگی برای فرش‌های دست‌بافت، به وسیله ابزارها و لوازم خاصی انجام می‌شود. امروزه در اکثر شهرها کارشناسانی وجود دارند که می‌توانند در بحث تعمیر فرش‌های دست‌بافت، به شما عزیزان کمک کنند. دقت داشته باشید که حل کردن این مشکل، فقط با بررسی کامل الیاف فرش و تار و پود آن امکان پذیر است. بنابراین اقداماتی نظیر بخارشویی یا پهن کردن فرش، تاثیری در برطرف کردن این مشکل نخواهد داشت.

کلام آخر

مدل خاصی از فرش‌های ماشینی در بازار وجود دارد که علاوه بر تراکم و شانه بالا، فرش‌های بسیار مقاومی هستند. این مقاوم بودن تا حدی است که هیچوقت شکسته نمی‌شوند. علت این امر وجود کنف‌های نازک است که سبب می‌شود فرش کاملا نرم باشد. چنانچه به قصد شستشوی فرش‌های خود را داشتید یا در خصوص برطرف کردن شکستگی فرش نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در قالیشویی عطاریان که به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد شناخته می‌شود، تماس حاصل کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.