علت کدر شدن فرش

علت کدر شدن فرش

فرش‌ها و قالی‌ها از لوازمی هستند که اگر آلوده یا کثیف شوند، بلافاصله به چشم می‌آیند و این موضوع می‌تواند باعث زشت شدن فضای منزل بشود. یکی از آلودگی‌هایی که ممکن است ایجاد شود، کدر شدن فرش است. به طور کلی علت‌های مختلفی برای کدر شدن فرش وجود دارد، همین موضوع سبب شد تا ما در قالیشویی عطاریان که به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد از آن یاد می‌شود، سعی کنیم علل این موضوع را بررسی کنیم و در قالب یک مقاله برای شما عزیزان، آماده کنیم.

همانطور که گفته شد، کدر شدن فرش، می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به معرفی این دلایل می‌پردازیم:

  1. خیساندن فرش به صورت نادرست

یکی از مواردی که در زمان خیساندن فرش باید به آن توجه زیادی داشته باشید، دمای ملایم آب است. زیرا اگر دمای آب مناسب نباشد، ممکن است به کدری فرش منجر شود. عموم مردم تصور می‌کنند که آب داغ؛ سبب می‌شود تا فرش بهتر تمیز شود. اما این یک تفکر کاملا اشتباه است، زیرا آب داغ نه تنها باعث تمیز شدن فرش نمی‌شود، بلکه می‌تواند به بافت فرش هم آسیب‌ وارد کند.

دومین نکته‌ای که نسبت به آن باید دقت زیادی داشته باشید، این است که فرش به مدت طولانی خیس نشود. خیس کردن فرش به مدت طولانی از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث کدر شدن رنگ فرش شود. بنابراین، اگر قصد شستشوی فرش در منزل را دارید، توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از اینکه فرش را به کمک آبی با دمای متعادل خیس کردید، شستشو را شروع کنید.

  1. استفاده از شوینده‌های نامناسب

متاسفانه بسیاری از شوینده‌های شیمیایی که در بازار موجود هستند، خواص اسیدی یا قلیایی دارند. این خواص اسیدی باعث آسیب رسیدن به رنگ فرش می‌شود و باعث می‌شود فرش کدر شود. برخی اوقات آسیب‌هایی که به وسیله این اسیدها به فرش وارد می‌شود، قابل ترمیم نمی‌باشد.

برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، بهتر است از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که خنثی است. ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه مواد شوینده خنثی را از مواد شوینده‌ای که دارای خواص اسیدی هستند تشخیص دهید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: تشخیص و انتخاب مواد شوینده‌ی مناسب، به هیچ وجه کار آسانی نیست. برای اینکار می‌توانید با کارشناسان ما در گروه قالیشویی عطاریان تماس حاصل فرمایید.

 

کدر شدن فرش

 

  1. آبگیری فرش به صورت ناقص یا نادرست

پس از اینکه شستشوی فرش به اتمام رسید، باید آن‌را به صورت کامل، آبگیری نمایید. زیرا یکی از رایج‌ترین علل کدر شدن فرش، ماندن آب در الیاف فرش است. اگر پس از شستشو، کاملا فرش را آبگیری نکنید، علاوه بر اینکه زمان بیشتری را باید برای خشک کردن صرف کنید، آب به‌جا مانده باعث آسیب رسیدن به بافت فرش نیز می‌شود.

قالیشویی‌های معتبر برای برطرف کردن این مشکل، از دستگاه‌های مکشی استاندارد و مکانیزه استفاده می‌کنند.

  1. خشک کردن فرش به صورت غیراصولی

چهارمین علتی که ممکن است باعث کدر شدن فرش شود، خشک کردن فرش به شکل غیراصولی است. چنانچه فرش را در یک فضای نامناسب که آلودگی و دود زیادی دارد پهن کنید، به احتمال بسیار قوی، فرش شما کدر خواهد شد. برای اینکه از اینکار جلوگیری کنید، توصیه می‌کنیم حتما فرش را در فضایی پهن کنید که آلودگی کمی داشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله از مجله قالیشویی عطاریان سعی کردیم به بررسی علت‌ها و دلایل کدر شدن فرش بپردازیم و برای هرکدام از آن‌ها، راه‌حل‌های مناسبی ارائه دهیم. اما اگر می‌خواهید فرش شما به اصولی‌ترین و بهترین شکل ممکن، مراحل بالا را پشت‌سر بگذارد، می‌توانید فرش خود را برای شستشو به بهترین قالیشویی در مشهد یعنی قالیشویی عطاریان بسپارید. در نهایت امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.