برای افزایش طول عمر فرش چه کارهایی باید انجام داد؟

لکه گیری به موقع فرش

از زمانی که فرش را از فروشگاه تهیه کرده و تا زمانی که در منزل پهن می‌کنید، قالی در معرض خطرات جانبی قرار می‌گیرد. یکی از این خطرات لکه است که باید در صورت بروز هرگونه لکه، آن را در اسرع وقت بزدایید. در این صورت می‌توانید تار و پود آن را از آلودگی نجات دهید.

اگر فرش توسط مواد چسبنده‌ای مانند آدامس کثیف شد، باید بدانید که یخ می‌تواند حلال مشکلات باشد. با گذاشتن یخ روی آن تکه آدامس می‌توانید به راحتی فرش را تمیز کنید.

جارو کردن با جاروبرقی به صورت اصولی

گرد و غبار در همه مکان ها یافت می‌شود، در نتیجه یکی از علت‌های اولیه کثیف شدن فرش به شمار می‌رود. زیرا فرش به مرور زمان در اثر رفت و آمد و به اصطلاح پاخور شدن این ذرات معلق را به خود جذب کرده و در نهایت کثیف می‌شود. به همین دلیل شما باید هفته‌ای دوبار فرش را جارو بکشید، اما این کار اصول دارد. باید ابتدا منزل را گردگیری نمایید و سپس اقدام به جارو کردن نمایید، اگر اولویت این دو کار را جابه جا نمایید، تمام گرد و غبار موجود روی وسایل دوباره روی فرش می‌نشیند.

استفاده از مواد مرغوب برای شستشوی فرش

شستن فرش دستباف حساسیت بالایی را می‌طلبد، به همین منظور باید با احتیاط  انجام شده و طبق اصول و قواعد خود پیش برود. سعی کنید در صورت امکان اگر اطلاعات لازم در این زمینه را ندارید، قالی را در منزل نشویید. همچنین بهتر است بدانید که برای شستن فرش دستباف لازم نیست از مواد شیمایی استفاده کنید که قوی هستند و موجب آسیب رسیدن به فرش می‌شوند. به همین دلیل بهترین کار این است که فرش دستباف حساس خود را به قالیشویی معتبر در مشهد بسپارید و خیالتان از بابت تمام مراحل راحت باشد.

 

استفاده از مواد مرغوب برای شستشوی فرش

 

یکنواختی در پاخوردن فرش

پاخوردگی یکی از عوامل اجتناب ناپذیر در حوزه فرش می‌باشد. به همین دلیل لازم است تا هرچند وقت یکبار فرش خود را جابجا نمایید تا میزان پاخوردگی آن یکدست باشد. در این صورت می‌توانید روی طول عمر فرش خود حساب کنید. راهکاری که قالیشویی عطاریان به شما پیشنهاد می‌دهد، این است که روی فرش خود یک روفرشی بیندازید تا بتوانید از ساییدگی آن جلوگیری نمایید.

نور خورشید و کاهش طول عمر فرش

نورخورشید فواید زیادی برای موجودات زنده دارد، اما تنها یک عیب دارد که آن هم کاهش طول عمر اجسام است. این کاهش عمر در اثر تابش نور مسقیم آفتاب بوجود می‌آید و در نهایت موجب نابودی آن‌ها می‌شود. فرش هم مانند سایر اجسام تحت تاثیر تابش آفتاب است که با این کار از عمر آن کاسته می‌شود.

برای این که طول عمر فرش را بالا ببریم باید این راهکارها را در پیش بگیریم:

فرش را در نزدیک منابع حرارتی و آتش زا قرار ندهید.

سعی کنید فرش را در معرض رطوبت قرار نداده و بروز آن بر روی فرش جلوگیری کنید، زیرا رطوبت عامل اصلی پوسیدگی فرش محسوب می‌شود.

در بعضی منازل به ناچار باید بعضی وسایل سنگین روی فرش قرار بگیرند، کمد و مبلمان از این دسته وسایل هستند. سعی کنید هر از چندگاهی جای این وسایل را عوض کرده و یا فرش را جابه جا نمایید تا فشردگی ایجاد شده روی فرش در یک نقطه معطوف نباشد.

سعی کنید فرش با زیر درب‌ها در تماس مداوم قرار نگیرد.

جنس بعضی از فرش‌ها طوری است که بر روی موزاییک و سرامیک سر می‌خورند، به همین دلیل باید برای مانع شدن از این کار ترمز فرش نصب شود.

ریشه فرش خیلی مهم است، سعی کنید با چسب کارتون آن‌ها را کاور کنید تا همیشه تمیز و سفید باقی بمانند.

نکته جمع کردن صحیح فرش‌ها

رول کردن فرش در سایر فرش‌ها متفاوت است. برای مثال نباید فرش دستباف را رول کنید، به این دلیل که باعث کشیدگی یک سمت فرش شده و قالی حالت قرینه خود را از دست می‌دهد. زمانیکه می‌خواهید این فرش را انبار کنید، بهتر است که آن را تا نکنید. اما این شرایط برای فرش ماشینی متفاوت است، این فرش را باید رول کنید تا تار و پود از آسیب در امان بمانند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، فرش بخشی جدایی ناپذیر در منازل ایرانی می‌باشد. در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. همچنین اگر اطلاعات کافی در زمینه شستن فرش ندارید و فکر می‌کنید که با شستن آن ممکن است فرش دچار آسیب شود، بهتر است تا ریسک نکیند و آن را به قالیشویی در مشهد بسپارید تا خیالتان از تمام روند شستشوی آن راحت باشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.