فرش چگونه چرک مرده می شود؟ راه حل آن چیست؟

در چه صورت فرش چرک مرده می‌شود؟

اگر در منزل خود اقدام به شستشوی قالی نمایید ولی برای تمیز شستن آن وقت نگذارید، در نهایت شاهد چرک مرده شدن فرش خواهید بود. اما بهتر است بدانید که فرش در چه صورت چرک مرده خواهد شد، به صورت کلی گرد و غبار همیشه در تمام منازل وجود دارد؛ این گرد و غبار باعث می‌شوند که لایه‌ای نازک روی سطح فرش تشکیل شده و به محض این که آب به آن برسد، گل می‌شود. این گل به داخل بافت فرش یعنی تار و پود آن نفوذ می‌کند. ساختار مولکلی آن‌ها به گونه‌ای است که به محض رطوبت رسیدن به آن‌ها، آب و رطوبت را به خود جذب کرده و در طولانی مدت باعث بوجود آمدن لکه و چرک روی فرش خواهند شد.

در این صورت شما شاهد چرک مرده شدن فرش خواهید بود که به سختی هم از بین می‌رود. این مشکل در دراز مدت باعث پوسیدگی فرش شده و آسیب فراوانی به آن وارد می‌نماید. برای جلوگیری از این معظل که تقریبا گریبان‌گیر همه منازل است، باید هرچند وقت یکبار فرش را خاک گیری نمود. متداول‌ترین روش برای گردگیری این است که فرش را روی زمین پهن کنید و با استفاده از چوب به آن ضربه بزنید، سپس با استفاده از جاروبرقی روی آن را جارو بکشید تا تمام گرد و غبار لای فرش از بین برود.

یکی از روش‌های دیگری که در منازل می‌توان جهت جلوگیری از چرک مرده شدن فرش انجام داد، این است که چهارگوشه قالی را بگیرید و به صورت تک به تک به فرش موج بدهید، در این صورت خاک از فرش گرفته شده و موجب جلوگیری از چرک مردگی می‌شود.

 

در چه صورت فرش چرک مرده می‌شود؟

 

چگونه باید مشکل چرک مرده شدن را حل کرد؟

در صورتی که هر راهکاری را امتحان کردید اما مشکل چک مرده شدن در منزل حل نشد، بهتر است آن را به قالیشویی معتبر در مشهد بسپارید تا این معضل را برایتان حل نمایند. در قالیشویی‌های مدرن برای اینکه بتوانند گرد و خاک فرش را بگیرند، ابتدا آن را توسط دستگاه مخصوصی، با حرکات دورانی گرد و خاک را از آن جدا کرده و بدین وسیله گرد و خاک کاملا از فرش جدا می‌شود.

در بهترین قالیشویی در مشهد ابتدا عملیات غبارروبی انجام گرفته و زمانیکه خاک به صورت کامل از بافت فرش جدا شد به سراغ رفو کردن آن می‌روند. در نهایت اگر این دو مرحله به صورت موفقیت آمیز تمام شد، به صورت لکه گیری رفته و لکه را به صورت کامل از آن پاک می‌نمایند.

برای این که بدانید چگونه این کار صورت می‌پذیرد، بهتر است بدانید که ابتدا لکه‌هایی مانند چای، قهوه و ... را از روی سطح فرش جدا می‌کنند، سپس با استفاده از حلال‌های مخصوصی این لکه را از بین می‌برند. قالیشویی در مشهد با استفاده از برس‌های مخصوصی که دارد، به صورت دایره‌ای و دوار نقطه لکه شده را ساییده و تا زمانیکه لکه از بین نرفته این کار را ادامه می‌دهند.

زمانیکه مرحله لکه گیری به پایان رسید، نوبت به شستشوی آن می‌رسد، این کار به وسیله شلنگ‌هایی انجام می‌شود که مجهز به دوش آب هستند.

بهترین محلول برای از بین بردن چرک مردگی چیست؟

بهتر است که مقداری آب ولرم را با مقدار 20 گرم سرکه(یا آبلیمو) مخلوط نمایید، همچنین به ان یک پیمانه مایع شستشوی فرش هم اضافه نمایید. آن را مخلوط کرده و در نهایت روی فرش اسپری نمایید، مواد اسپری شده روی فرش را با استفاده از فرچه یا دستمال روی فرش مالیده و این کار را تا زمانی انجام دهید که لکه بی‌رنگ شده یا کم‌رنگ شود. در صورتی که لکه از بین رفت نوبت به آبکشی فرش می‌رسد. لگنی را زیر آن قسمت قرار دهید، همزمان با ریختن آب فرچه را روی محل بسابید تا کامل شسته شود. برای خشک کردن آن هم می‌توانید آن را در معرض آفتاب قرار داده یا با استفاده از سشوار این کار را انجام دهید.

جمع بندی

چرک مردگی یکی از مشکلات شایعی است که در اکثر منازل ممکن است اتفاق بیفتد، در نتیجه بهتر است که راهکارهای جلوگیری از ان را که در این مقاله گفته شد جدی بگیرید، در این صورت می‌توانید از چرک مرده شدن فرش در امان بمانید. اگر هم به صورت ناخواسته فرش چرک مرده شد، اصلا نگران نباشید و تنها به قالیشویی خوب در مشهد زنگ بزنید تا در این مورد شما را راهنمایی کنند و یا فرش شما را با استفاده از بروزترین روش چرک مردگی‌اش را از بین ببرند.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.