شستشوی ریشه فرش در منزل چگونه انجام می شود؟

اولین روشی که می‌توان ریشه فرش را در منزل شست:

برای اینکه بتوانید ریشه فرش را در منزل به طرز صحیح شستشو دهید، باید قالی را در یک جای صافی پهن کرده و سپس ریشه را با دست مرتب نمایید. زمانیکه که کار به درستی انجام گرفت، نوبت به ریختن پاک کننده به همراه سفید کننده می‌باشد. اگر تمام این مراحل را به دقت انجام دادید، اما هنوز ریشه فرش رنگ داشت، می‌توانید از سرکه سفید برای پاک کردن ریشه‌ها استفاده کنید. چند دقیقه بعد از گذشتن این موضوع می‌توانید ریشه‌ها را با استفاده از آب شستشو دهید. عملیات شستشو که تمام شد بگذارید خشک شود. هنگام انجام دادن این مراحل خیلی مراقب باشید که مواد پاک کننده به فرش آسیبی نرساند.

دومین روشی که می‌توان ریشه فرش را در منزل شست:

فرش را به طور کامل پهن کنید، سپس ریشه‌ها را با دست صاف نمایید. برای اینکه بتوانید ریشه‌ها را شستشو داده تا سفید شوند، باید مقداری محلول با استفاده از آب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش درست کنید. هنگامی که محلول شما آماده شد با استفاده از فرچه می‌توانید محلول را به ریشه فرش رسانده و آن‌ها را تمیز نمایید. در آخر که کار تمام شد، متوجه خواهید شد که چقدر ریشه فرش تمیز و نو شده است. اگر هنوز هم احساس می‌کنید ریشه به درستی تمیز نشد ه است، می‌توانید از مقدار خیلی کمی وایتکس نیز استفاده نمایید. اما مراقب باشید که وایتکس به فرش نرسد.

شناخت انواع ریشه فرش قبل از شستشو

قبل از اینکه ریشه‌های فرش را شستشو دهید، بایستی تارهای موجود را مورد بررسی قرار داده تا بفهمید که فرش پس از اینکه شسته می‌شود چقدر احتمال پوسیدگی دارد. محل تولید فرش و نوع فرش در طول فرش خیلی تاثیر گذار است، به همین دلیل باید قبل از شستشو این موارد را زیر نظر بگیرید. ما به این دلیل می‌گوییم مواظب ریشه‌ها باشید، به این دلیل که ریشه‌ها نقش بسیار زیادی در سالم ماندن بقیه اجزای فرش ایفا می‌کنند. به همین دلیل سالم ماندن آن‌ها باعث می‌شود تا در سالم ماندن بقیه ریشه‌ها کمک بسیار زیادی بشود.

حال که نقش ریشه در فرش‌ها را یافتید، بهتر است بدانید که ریشه‌ها دارای چه نوع‌هایی هستند. انواع ریشه را می‌توان در توری، گره‌دار، و حلقه‌ای می‌باشند که هرکدام با روش‌هایی مثل گیس بافت از پوسیدگی پس از شستشو در امان می‌مانند.

ریشه فرش ساده

متدوال‌ترین حالت ریشه فرش، ریشه ساده است، در این مدل تارها به گونه‌ای هستند که آزاد بوده و بافت متعادلی را دارا می‌باشند. در این صورت احتمال پوسیده شدنشان نیز بیشتر است.

 

ریشه فرش ساده

 

ریشه فرش توری

در این مدل ریشه‌ها به نحوی هستند که بسته بندی شده‌اند و همچنین گره زدنشان به این صورت است که طبق آخرین پود گره زده می‌شوند.

ریشه فرش گره دار

در این روش برخلاف سایر روش‌ها که در کنار آخرین پود ریشه گره زده می‌شود، ریشه‌های بلند با گره خوردن قسمت پایینشان تکمیل می‌شوند. اگر می‌خواهید شکل دقیق‌تری از این موضوع را ببینید، می‌توانید به گلیم‌های ترکی و کردی دقت بیشتری نمایید.

ریشه فرش حلقه‌ای

مدل بافت این ریشه‌ها اکثرا تا سه ردیف حلقه ادامه می‌یابد.

شستشوی ریشه‌های فرش در قالیشویی به چه صورتی انجام می‌گردد؟

زمانیکه که می‌خواهید اقدام به شستشوی ریشه‌ها در منزل بکنید، به این موضوع توجه داشته باشید که اکثر ریشه‌هایی که در منزل شستشو داده شده‌اند؛ دچار آسیب دیدگی می‌شوند. همچنین این کار پیامدی جز رنگ رفتگی و آسیب دیدن ندارد. شما هم اگر نگران فرش خود هستید و آن برایتان خیلی ارزشمند است، بهتر است که آن را به قالیشویی معتبر در مشهد بسپارید تا این کار را برای شما به بهترین نحو انجام دهد. قالیشویی عطاریان تضمین حفظ کیفیت و عدم رنگ دهی به الیاف فرش را می‌دهد.

سخن آخر

اگر در حین شستشوی فرش به هر یک از مشکلاتی که در ابتدای مقاله عنوان شد برخورد کردید، می‌توانید با کارشناسان قالیشویی در مشهد تماس بگرید و از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید. در این قالیشویی از مدرن‌ترین و مکانیزه‌ترین دستگاه‌ها جهت شستشوی فرش استفاده می‌شود، به همین دلیل با خیالی آسوده می‌توانید فرش خود را به این قالیشویی بسپارید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.