چه‌گونه فرش را درخشان کنیم؟

روش‌های برق انداختن فرش

در ابتدا چند روش موثر و آسان براق کردن فرش در منزل می‌پردازیم:

انباشته شدن گرد و خاک بر روی فرش و همینطور نفوذ آن در الیاف باعث کدر شدن رنگ فرش و همچنین از زیبایی فرش کاسته می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم مرتب جارو بکشید زیرا علاوه بر تمیزی، زیبایی و ظاهر فرش نی حفظ شود.

در صورت وجود هرگونه لکه اعم از رنگ، روغن، لکه خون، چای یا قهوه، آبمیوه، آدامس و غیره. جهت لکه‌گیری فرش زود تر اقدام کنید. به دلیل لینکه به مرور زمان لکه به بافت و رنگ فرش آسیب می‌رساند. بعضی وقت‌ها بعد از پاک کردن لکه آن قسمت از فرش روشن‌تر به نظر می‌رسد که در این‌ صورت باید بایک دستمال مرطوب اون ناحیه از فرش را شستشو دهید. برای از بین بردن اکثر لکه‌ها از آب ولرم، سرکه سفید و جوش شیرین را باهم ترکیب کنید و در آخر شروع به لکه‌گیری کنید. اگر این کار برای شما سخت است می‌توانید به بهترین قالیشویی در مشهد مراجعه نمایید.

درصورتی که طبق دستورالعمل و اصولی از لکه‌برهای شیمیایی استفاده کنید قطعا تاثیر گذاری آن صد در صد خواهد بود.
با استفاده از یک برس دستی گرد و خاک و پرزهای اضافی بر روی فرش را تمیز کنید.
زمانی که قصد درخشان کردن فرش توسط شامپو فرش را داشتید، حتما قبل از آن جارو بکشید و سپس می‌توانید با یک ترکیب موثر که شامل آب، شامپوفرش و شامپو تخم مرغی ساده نیز استفاده کنید و تمام سطح فرش را یک دست شامپو بزنید. در انتها با یک دستمال پارچه‌ای تمیز جهت جمع آوری مواد شوینده اقدام کنید تا فرش خشک شود.

 

روش‌های برق انداختن فرش

 

محلول‌‌ های مورد نیاز برای درخشان تر کردن فرش

جوش شیرین:

ابتدا جوش شیرین را با آب مخلوط و برروی فرش اسپری نمایید. بعد از چند ساعت با جارو برقی روی فرش بکشید، این کار باعث براق کردن فرش دستباف بسیار موثر است.

محلول آب گرم و صابون مایع:

با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای تمیز فرش را با آب گرم و صابون مایع شستشو دهید و بعد از آن با یک حوله خشک روی سطح فرش بکشید.

محلول صابون، آب گرم و سرکه:

به اندازه یک قاشق، پودر صابون، آب گرم و یک چهارم قاشق چای خوری سرکه را باهم ترکیب کنید که نتیجه آن یک محلول فوق‌العده جهت درخشان کردن فرش دستباف و ماشینی بدون شستشو آماده کنید.

برف:

به دلیل آمونیاکی که در برف وجود دارد ترکیب مناسبی برای برق انداختن فرش محسوب می‌شود که نه به شستشو نیاز دارد و علاوه براین گرد و غبار فرش‌های دستباف را کاملا از بین می‌برد.

از بین بردن لکه آبمیوه توسط خمیر دندان:

از خمیر دندان‌‌هایی که فاقد سفید کننده هستند را بر روی لکه آبمیوه بکشید که علاوه بر پاک کردن لکه باعث براق شدن فرش نیز می‌شود. همچنین می‌توانید جهت پاک کردن لکه شیر مقاله کاربردی چگونه لکه شیر و شیرکاکائو را از روی فرش پاک کنیم؟ را مطالعه کنید.

لکه بری خون:

برای شروع لازم است مقداری آب را بر روی لکه ریخته تا خون از فرش خارج شود و سپس توسط یک حوله ویا دستمال نخی آب فرش را بگیرید.

لکه بری جوهر:

برای این کار باید میزانی از شیر را با پودر ذرت ترکیب کنید تا حالت خمیری شود و با استفاده از مسواک خمیر را روی لکه جوهر به آرامی بکشید. بعد از اینکه خمیر خشک شد شروع به تراشیدن آن کنید، این کار هم باعث تمیز شدن فرش و هم براق کردن آن می‌شود.

روش‌های دیگر برای براق کردن فرش:

زمانی که بعد از شستن فرش با شامپو نتیجه رضایت بخشی حاصل نکردید. می‌توانید جوش شیرین را روی فرش بریزید و بعد از یک ساعت فرش را جارو کنید.

مقدار زیادی از نشاسته ذرت و نمک را باهم ترکیب کنید و روی فرش بپاشید. پس از گذشت یک ساعت با جاروبرقی فرش را تمیز کنید.

با ترکیب کردن آب و سرکه توسط اسفنج به آرامی روی فرش بکشید تا مقداری مرطوب شود و بعد از خشک شدن، جوش شیرین و نشاسته ذرت را توسط یک برس روی فرش بکشید و بعد از یک ساعت با جارو برقی شروع به تمیز کردن می‌نمایید و در آخر با یک پارچه خیس تمامی قسمت‌های قالی را تمیز کنید.

 

کلام آخر

برق انداختن فرش اصطلاحی است که برای تمیزکردن فرش به کار می‌رود. برق به معنای درخشش و درخشندگی است، به گونه‌ای که چشم به آن خیره شود. برق انداختن به این معنی است که فرش آن چنان تمیز شود که مانند روز اولش برق بزند. برای اینکه فرشتان مثل روز اول براق و تمیز شود این کار را به مجهزترین و بهترین قالیشویی در مشهد بسپارید تا توسط افراد مجرب این کار برای شما انجام شود.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.