نحوه پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش

نحوه پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش

از آنجایی که آبمیوه‌ها در طعم‌های مختلف، هم شیرین هستند و هم رنگ‌های متنوعی دارند، اگر لکه به مدت زیادی بر روی فرش باقی بماند و اصطلاحا لکه قدیمی شود، به عمق بافت فرش نفوذ کرده و حشرات موذی را به خود جذب می‌کند. باید بدانید هر چه لکه قدیمی‌تر شود سخت تر پاک می‌شود.

راهکارهایی برای چگونه پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش

روش‌های متفاوتی برای پاک کردن این لکه از روی فرش وجود دارد و ما به تعدادی از آن ها که از همه پر کاربرد تر هستند اشاره می‌کنیم. البته توصیه عمومی ما به شما عزیزان این است که برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش، اگر لکه تازه بود ابتدا از یک حوله یا پارچه‌ای استفاده کنید تا بتوانید آبمیوه‌های قابل جذب روی فرش را جمع کنید و برای این کار باید مراقب باشید تا لکه را پخش نکنید یا آن را به عمق بافت‌ها نبرید. ضمنا لازم نیست از همه روش‌های گفته شده استفاده کنید زیرا ممکن است برخی مواد شوینده شیمیایی به رنگ و بافت فرش شما آسیب برساند و ترجیحا از روش‌های ساده استفاده کنید.

پاک کردن لکه با استفاده از مایع ظرفشویی

یکی از سریع ترین راهها برای پاک کردن لکه آبمیوه استفاده از مایع ظرفشویی است. پس از جمع کردن آبمیوه‌های اضافی از روی فرش، چند قطره مایع ظرف شویی را روی لکه بریزید و با یک اسفنج روی آن ضربه بزنید(حتما ضربه بزنید و فشار یا مالش ندهید). در آخر محل لکه روی فرش را با آب سرد بشویید.

پاک کردن این لکه با استفاده از محلول جوش شیرین

 اگر با روش اول نتیجه نگرفتید، یک محلول درست کنید که شامل کمی جوش شیرین و دو فنجان آب سرد باشد. این محلول برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش کارساز است پس آن را روی فرش اسپری کنید و با پارچه‌ای لکه را از اطراف به سمت داخل مالش دهید. اگر لکه از بین نرفت چند بار این کار را تکرار کنید و در نهایت با یک اسفنج یا حوله رطوبت فرش را بگیرید.

پاک کردن لکه آبمیوه با استفاده از محلول‌های پاک کننده دیگر

در روش سوم می‌توانید از محلول‌های پاک کننده دیگری که مطمئن هستید به بافت فرش شما آسیبی نمی‌زند استفاده کنید. به طوریکه پارچه‌ای را به آن محلول آغشته کنید و روی لکه بیندازید سپس با قسمت فرو رفتگی یک قاشق روی بخش‌های مختلف لکه از روی پارچه فشار وارد کنید و این بار هم حرکتتان از اطراف به داخل باشد. این کار را تا از بین رفتن لکه ادامه دهید.

پاک کردن لکه آبمیوه از فرش‌های دستباف

جهت پاک کردن لکه آبمیوه از فرش از روی فرش‌های دستباف سرعت عمل بسیار مهم است! زیرا ممکن است مشکل رنگ دادن به فرش رخ دهد که در اون صورت رنگبرداری از فرش دستباف باید صورت گیرد.

چنانچه سریع اقدام کنید آب سرد جهت پاک کردن لکه آبمیوه کافی می‌باشد به این صورت که در ظرفی مقداری آب سرد بریزید و توسط یک اسفنج خیس شده در آب سرد لکه را تمیز کنید.

در زیر به دو روش کاربردی دیگر اشاره می شود:

۱. سرکه و نمک

محلول حاصل از یک پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب سرد و مقداری نمک درست کنید اسفنجی را به این محلول آغشته کنید و روی لکه بکشید.

در نظر داشته باشید که لکه را از سمت بیرون به سمت مرکز تمیز کنید تا لکه پخش نگردد و سریعاً این قسمت فرش را آبکشی کنید تا سرکه صدمه‌ای به بافت فرش نزند.

۲. مایع ظرفشویی

ابتدا با یک قاشق آبمیوه‌ها را از روی فرش بردارید و حوله تمیز و خشکی روی محل لکه فشار دهید تا آب میوه‌ها جذب شود، سپس چند قطره مایع ظرفشویی روی لکه بریزید و توسط یک اسفنج روی آن ضربه بزنید تا لکه کاملا محو گردد.

در نهایت فرش را با آب سرد شستشو دهید.

خط رنگ دادن فرش بر اثر لکه آبمیوه

ابتدا طبق روش‌هایی که ذکر شد برای پاک کردن لکه آبمیوه از فرش، یک مقدار کوچک از فرش را پاک کنید و چنانچه آسیبی به فرش وارد نشد می‌توانید بقیه فرش را پاک کنید.

در کل لکه بری آب میوه به علت رنگ و شیرینی آن می‌بایست به سرعت انجام شود این لکه‌ها با رنگ‌های متنوع اگر به مدت زیادی بر روی فرش باقی بمانند به عمق بافت فرش نفوذ می‌کنند و در نتیجه سبب جذب حشرات موذی می‌شوند.

پس هرچه لکه قدیمی تر باشد سخت تر پاک میشود.

هرگز از جوهر نمک جهت پاک کردن لکه‌های آب میوه روی فرش استفاده نکنید زیرا سبب پوسیدگی فرش می‌شود.

پاک کردن لکه آبمیوه با محلول سرکه

ترفند آخر این است که از محلولی استفاده کنید که شامل یک پیمانه سرکه سفید، یک پیمانه آب سرد و مقداری نمک استفاده کنید، ولی باید فورا پس از از بین رفتن لکه محلول را آبکشی کنید تا به بافت فرش شما آسیبی نرسد.

کلام آخر

در آخر اگر عجله دارید تا لکه آبمیوه از روی فرش را زودتر خشک کنید می‌توانید از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید زیرا با خشک کردن محل لکه باعث جلوگیری از پوسیدگی فرشتان می‌شوید. باید بدانید که استفاده از روش‌های ساده برای پاک کردن لکه آبمیوه از روی فرش و از بین بردن آن در همان ابتدا، احتمال از بین بردن لکه را بشدت بالا می برد ولی اگر لکه قدیمی شد و یا این روش‌ها نتیجه دلخواه شما را به همراه نداشت زمان آن است که فرشتان را به نزدیکترین و  بهترین قالیشویی در مشهد بسپارید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.