معایب شستشوی فرش با شامپو فرش

معایب شستشوی فرش با شامپو فرش

از معایب مهم شامپوهای فرش می‌توان به باقی ماندن مواد شوینده که برای فرش مضر هستند، اشاره کرد. کارشناسان صنایع دستی و فرش به این نتیجه رسیده اند که استفاده مداوم از شامپو فرش موجب از بین رفتن تار و پود حساس فرش‌های دستباف می‌شود و هم‌چنین باعث از بین رفتن رنگ فرش به مروز زمان می‌گردد.بهترین راه برای شستشوی فرش‌های دستباف و ماشینی سپردن آن‌ها به شرکت‌های قالیشویی معتبر است. این شرکت‌ها با تجهیزات و مواد شوینده مناسب شستشوی فرش را با دقت و حساسیت بالا انجام می‌دهند و در صورت نیاز به ترمیم ،بخش‌هایی از فرش را به منظور جلوگیری از پارگی آن ترمیم می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در خانه‌هایی که فرزند کوچک دارند نباید از شامپو فرش برای شستشو و نظافت فرش استفاده کنند زیرا مواد تشکیل دهنده در این نوع شامپوها بر روی تار و پود فرش باقی می‌ماند و ایجاد حساسیت و آلرژی برای سایر اعضای خانواده ایجاد خواهد کرد. اصول شستشو در قالیشویی‌های معتبر و شناخته شده از اهمیت بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود که ساختار کلی فرش بدون تغییر رنگ و آسیب و صدمه به بافت باقی بماند.با نظافت به موقع فرش می‌توان سال‌های سال از این هنر دستی در خانه نگهداری کنیم. کارشناسان فرش توصیه می‌کنند که برای افزایش طول عمر فرش و جلوگیری از آسیب به تار و پود آن‌ها به طور مداوم غبارروبی فرش انجام شود تا گرد و خاک به داخل تار و پود نفوذ نکند و آسیب به فرش را ایجاد کند.

نشتِ آب

لکه‌هایی که به دلیل نشتِ آب دوباره ظاهر می‌شوند از زیر الیاف فرش سرچشمه می‌گیرند. در چنین مواردی لکه اصلی، الیاف فرش را کثیف کرده و به پشت و زیر آن نیز نفوذ می‌کند. هنگام تلاش برای خلاص شدن از شر یک لکه سرسخت، به احتمال زیاد به فرش در مرحله آبکشی رطوبت می‌دهید. شستن بیش از حد فرش می‌تواند منجر به اشباع شدن فرش از آب شود و به آب اجازه دهد تا به پشت فرش نفوذ کند. سپس آب اضافی شستشو با لکه عمیقا مخلوط می‌شود و باعث تغییر رنگ و کثیفی می‌شود.

در حالی که مقداری از این آب کثیف در طول مرحله خشک شدن از فرآیند شستشوی فرش، از فرش خارج می‌شود، بسیاری از آن در پشت باقی می‌ماند. سپس با تبخیر آب و خشک شدن فرش، آب کثیف به سمت بالا و به داخل الیاف نفوذ می‌کند. در نتیجه، لکه‌ای که عمیق بود به سطح فرش می‌رود و در آنجا قابل مشاهده می‌شود.

پس مانده‌های شامپو فرش

لکه‌هایی که به دلیل پس مانده‌ها دوباره ظاهر می‌شوند از درون خود الیاف فرش، زمانی که واقعا کثیف هستند و تازه تمیز شده‌اند منشاء می‌گیرند. در چنین مواردی، مقداری از صابون، شامپو فرش یا سایر مواد پاک کننده مورد استفاده در فرآیند شستشوی سنتی در فرش شما باقی می‌ماند. در نتیجه، پس از خشک شدن فرش، بقایای آن باقی می‌ماند.

از آن جایی که پس مانده صابون و شامپو فرش چسبناک است، کثیفی را جذب می‌کند. این امر به ویژه در ناحیه‌های پر تردد خطر زاست، زیرا هر بار که شخصی روی فرش راه می‌رود، کثیفی پاهایش به پس مانده شامپو فرش بر روی الیاف فرش می‌چسبد.

این سخنان توضیح می‌دهد که چرا فرش‌هایی که با روش‌های سنتی و مثلا با شامپو فرش تمیز می‌شوند، به سرعت کثیف می‌شوند. حتی اگر فرش را جاروبرقی بکشید، این کار باعث آزاد شدن خاک چسبیده به شامپو فرش‌های باقی مانده درون الیاف نمی‌شود. به نظر می‌رسد که همان لکه‌ها دوباره ظاهر می‌شوند، اما حقیقت این است که خاک و غبار جدیدی است که به بقایای شامپو فرشِ روی الیاف فرش می‌چسبد.

کلام آخر

این موارد، دلایل اصلی بدتر شدن ظاهر فرش شما پس از تمیز کردن هستند. اگر به محض خشک شدن فرش، لکه‌هایی را مشاهده کردید، نشتِ آب به احتمال زیاد مقصر است. به عبارت ساده‌تر، نشتِ آب از خیس شدن بیش از حد فرش و پشت آن حاصل می‌شود. اگر چند هفته پس از شستشوی فرش لکه‌ها ظاهر شدند، محتمل‌ترین علت آن باقی‌ماندن بیش از حد شامپو فرش است. اگر خودتان نمی‌توانید از شر این بلایا خلاص شوید، می‌توانید به بهترین قالیشویی در مشهد مراجعه نمایید تا بتوانید از تمامی مزایای یک قالیشوییِ خوب بهره مند شوید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.