چگونه لکه ادرار از روی فرش را پاک کنیم؟

انواع لکه‌های ناشی از ادرار بر روی فرش

همانطور که گفته شد پاک کردن لکه ادرار از روی فرش بسیار مهم است چرا که ادرار ریخته شده بر روی فرش علاوه بر ایجاد رنگ زرد بر روی فرش، بوی نامطبوع و بدی را تولید می‌کند. از طرفی پاک کردن لکه‌ها از روی فرش باعث افزایش طول عمر فرش نیز خواهد شد. به همین دلیل بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام به پاک کردن لکه ادرار از روی فرش نمایید. برای توضیح این موارد ابتدا لکه ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم و در ادامه به صورت اختصار به توضیح هر کدام می‌پردازیم.
الف) لکه ناشی از ادرار کودک
ب) لکه ناشی از ادرار حیوان خانگی

لکه ناشی از ادرار کودک

اگر شما نیز در خانه خود کودکی دارید که مدام بر روی فرش ادرار می‌کند، اصلا نگران نباشید. زیرا با انجام مراحل زیر می‌توانید به راحتی لکه را از روی فرش خود پاک کنید:
برای این کار ابتدا سطح لکه را با استفاده از یک پارچه مالش دهید. بعد از آن نوبت به درست کردن یک محلول می‌شود. به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و دو لیوان آب و یک قاشق غذاخوری سرکه تهیه کرده و آن‌ها را باهم ترکیب نمایید. سپس پارچه‌ای سفید را به محلول آغشته کرده و پارچه را به آرامی بر روی سطح لکه کشیده و مالش دهید.
سپس با یک پارچه خشک، رطوبت محل لکه را بگیرید تا سطح کاملا خشک شود. نکته مهم این است که اگر با یک بار انجام دادن این مراحل، لکه به طور کامل پاک نشد باید تمامی مراحل را چندین بار تکرار نمایید.
در انتها نیز شما نیاز به چند قطره آب اکسیژنه دارید. آب اکسیژنه را توسط قطره چکان روی سطوح لکه شده ریخته، سپس آن را با یک دستمال خشک کنید.
در نظر داشته باشید که آب اکسیژنه انواعی دارد و تشخیص این که کدام یک از آن‌ها برای پاک کردن فرش مناسب است کار راحتی نیست. چرا که ممکن است به الیاف برخی از فرش‌ها، آسیب وارد کند. بنابراین توصیه می‌شود حتما از متخصصین قالیشویی در مشهد مشورت حاصل فرمایید تا به الیاف فرش آسیبی وارد نشود.
اگر از مراحل بالا استفاده کردید اما لکه به صورت کامل پاک نشد اصلا نگران نباشید، روش دیگری نیز به شما ارائه خواهیم داد:
در این روش شما باید مقداری وایتکس، سرکه سفید و مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید. سپس محلول را بر روی لکه ریخته و با استفاده از یک دستمال روی سطح را مالش دهید. مالش را تا زمانی باید ادامه داد که رنگ فرش، به رنگ اولیه باز گردد و محلول کاملا بر روی فرش خشک گردد.

لکه ناشی از ادرار کودک

لکه ناشی از ادرار حیوانات خانگی بر روی فرش

قبل از این‌ که اقدام به پاک کردن لکه ناشی از ادرار حیوانات خانگی از روی فرش نمایید، باید در نظر داشته باشید که ادرار باید کاملا خشک شود. به صورتی که دیگر ادراری به فرش جذب نشود. برای این کار نیاز دارید که تکه‌ای روزنامه و یا دستمال را بر روی ادرار حیوان پهن کرده تا کاملا خشک شود. سپس محل ادرار را کاملا آب بکشید و در نهایت آن را کامل خشک کنید.
حال که اقدامات اولیه را انجام دادید، نیاز است که به پاک کردن لکه بپردازیم. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به هرکدام خواهیم پرداخت.
1. استفاده از آمونیاک
بدین صورت که به اندازه دوقاشق آمونیاک را با یک لیوان آب ترکیب کنید و آن را روی لکه اسپری کنید و با استفاده از یک برس آن را به آرامی مالش دهید.
در این روش جنس الیاف فرش شما نیز بسیار حائز اهمیت است. چرا که اگر فرش شما از جنس ابریشم و یا پشم باشد، به هیچ عنوان نباید از آمونیاک بر روی آن استفاده کرد.
2. استفاده از جوش شیرین
برای این کار شما نیاز دارید که مقداری جوش شیرین را با مایع ظرفشویی ترکیب کنید و یک استکان آب اکسیژنه نیز در آن حل کنید. سپس محلول را بر روی لکه اسپری کرده و پس از گذشت بیست دقیقه، شروع به سابیدن لکه نمایید.
3. استفاده از اسپری مخصوص لک حیوانات
این اسپری‌ها منحصرا برای پاک کردن لکه‌های ناشی از ادرار حیوانات خانگی به وجود آمده است. این اسپری‌ها علاوه بر پاک کردن لکه، بوی نامطبوع لکه را نیز از بین می‌برد. نکته قابل توجه در استفاده از آن، این است که حیوان دوباره در آن نقطه ادرار نخواهد کرد.
فهمیدن این نکته که کدام روش را برای پاک کردن لکه انتخاب کنیم، نیازمند اطلاعاتی از قبیل جنس الیاف فرش و ... است.
بنابراین قبل از هرگونه اقدامی جهت زدودن لکه ادرار از روی فرش، توصیه می‌شود با قالیشویی در مشهد  مشورت کنید و یا زدودن لکه را به آن‌ها بسپارید.

از بین بردن بوی بد ناشی از ادرار حیوانات خانگی

لکه ناشی از ادرار حتی اگر پاک شود، باز هم بوی نامطبوع خود را به فرش منتقل می‌کند. بنابراین نیاز است که اقداماتی را انجام دهید که این بوی نامطبوع نیز از بین برود.
برای این کار مقداری جوش شیرین یا آرد ذرت را روی سطح بریزید و بعد از گذشت یک شبانه روز آن را با استفاده از جارو برقی جمع کنید. به خاطر بسپارید که بوی بد ناشی از ادرار بر روی فرش اگر آزاردهنده می‌باشد، بهتر است که جوش شیرین یا آرد ذرت را با مقداری آب ترکیب کرده تا به صورت خمیر درآید.
ضمنا قرار دادن سطح در معرض تابش خورشید نیز می‌تواند در روند از بین بردن بو موثر باشد.

کلام آخر

ما سعی کردیم که نکاتی را در جهت از بین بردن لکه ناشی از ادرار به شما بیاموزیم. بدون شک از بین بردن لکه‌های فرش بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد. بنابراین حتی با وجود نکات گفته شده، به شما پیشنهاد می‌شود که کار زدودن لکه از روی فرش را به متخصصین قالیشویی عطاریان بسپرید و یا با قالیشویی در مشهد مشورت کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.