چگونه فرش خود را غبارگیری نماییم؟

روش غبارگیری فرش دستی

روش غبارگیری فرش دستی به صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شود، اول به فرش‌های نوبافت می‌پردازیم و در ادامه به فرش‌های قدیمی اشاره می‌کنیم:

فرش‌های نوبافت

در این روش ابتدا فرش را برداشته و روی یک توری فلزی پهن می‌کنند، در مرحله بعد با استفاده از یک چوب دستی به پشت فرش ضربه زده تا غبار داخل فرش به صورت کلی از تاروپود آن خارج شود.

فرش‌های قدیمی

فرش‌های قدیمی به این دلیل که از حساسیت‌های بالایی برخوردارند، نمی‌تواند از همان روشی که فرش‌های نوبافت را غبارگیری می‌کنیم، این فرش‌ها را نیز غبارروبی نماییم. به همین دلیل باید از برس‌های نرم و کشیدن جاروبرقی برای این کار بهره ببریم.

روش غبارگیری فرش ماشینی به چه صورت است؟

از نظر بهترین قالیشویی در مشهد غبارگیری فرش ماشینی هم به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

روش اول دستگاه‌های قدیمی هستند

در ابتدا دستگاه‌های مکانیزه در قالیشویی با استفاده از برس‌های مخصوص خود پرز فرش را گرفته و تاروپود فرش را شانه می‌کنند. سپس در مرحله بعدی نوبت به وارد کردن ضربه به فرش می‌رسد که توسط محورهای استوانه‌ای این کار انجام می‌گیرد.

دستگاه‌های جدید

برای این که کامل متوجه حرکات این دستگاه شوید، لازم تا دستگاه ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید. کار این دستگاه تقریبا شبیه دستگاه ماشین لباسشویی است که با استفاده از حرکات دورانی غبار داخل فرش را خارج می‌کند.

به طور کلی چه موقعی باید فرش را غبار روبی یا غبارگیری نماییم؟

بهترین زمانی که بتوانید فرش را غبارگیری نمایید، قبل از اینکه خیسی آن است. یکی از بهترین وسیله‌هایی که می‌توان غبار فرش را با استفاده از آن‌ها از بین برد، جاروهای دستی می‌باشد. در این بین برخی ترجیح می‌دهند که با استفاده از جاروبرقی غبار داخل فرش خود را از بین ببرند، به همین دلیل باید حواسشان به این نکته باشد که از جاروهایی که حرکت دورانی دارند، استفاده نکنند. زیرا این وسیله با کندن کرک‌های داخل فرش آسیب زیادی به آن وارد می‌نماید.

هنگام جاروکشیدن به نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، این است که به هیچ وجه جاروبرقی را نزدیک ریشه‌های فرش نکنید، به این دلیل که ممکن است ریشه‌های فرش را به داخل دستگاه کشیده و موجب خرابی فرش شما شود.

به طور کلی چه موقعی باید فرش را غبار روبی یا غبارگیری نماییم؟

یکی دیگر از راه‌کارهای جاروبرقی کشیدن این است که هرچندهفته یکبار لازم است تا پشت فرش را با استفاده از جاروبرقی، جارو نمایید. به این ترتیب شما گردوغبار انباشته شده در پشت فرش را نیز از بین بردید. به یاد داشته باشید که هیچ موقع فرش را از پنجره یا بالکن منزل خود به پایین آویزان نکنید، زیرا با این کار شما باعث شل شدن ریشه‌های فرش شده و ممکن است در آینده گره‌ها از فرش جدا شوند. دلیل دیگر هم این است که نور خورشید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تغییر رنگ فرش‌ها داشته باشد.

غبارگیری فرش قبل از شستشو

یکی از الزاماتی که همواره باید آن را به یاد داشته باشید، غبارگیری فرش قبل از شستشو است. به این دلیل که اگر فرش را قبل از شستشو غبارگیری نکنید، ممکن است که ذرات گردوغبار داخل پرزهای فرش باقی بماند. در نتیجه با ریختن آب روی آن‌ها خاک و آب با یکدیگر ترکیب شده و لایه‌ای از گل را در سطح پایینی فرش تشکیل می‌دهند. در نتیجه در دراز مدت مقدمات پوسیدگی فرش را فراهم می‌کند. همچنین با پوسیده شدن فرش ممکن است که همبستگی گره‌های فرش از بین رفته و در هنگام جابه‌جایی و حمل‌ونقل دچار پارگی شود.

سخن تکمیلی

در این مقاله به این مسئله پی بردید که غبارگیری یکی از مراحلی لازم‌الاجرا برای فرش می‌باشد که هرکسی باید حداقل هرچند مدت یکبار بسته به نیاز فرش آن را غبارگیری نماید. همچنین دانستید که اگر فرش‌های خود را غبارگیری نکنید، ممکن است که موجب خسارتی در آینده برای قالی خود شوید که خسارت زیادی را به آن وارد می‌نماید. لازم به ذکر است که اگر هرسوالی در این زمینه داشتید، می‌توانید از قالیشویی در مشهد آن را بپرسید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.