چگونه شیرازه فرش پاره می‌شود؟

شیرازه چیست؟

اصولا به نوارهای دو طرف فرش شیرازه می‌گویند که اگر از بالا به فرم کلی فرش نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که این شیرازه مانند قابی به دور فرش کشیده شده است. یکی از کاربردهای شیرازه را علاوه بر زیبایی فرش، می‌توان افزایش دادن مقاومت فرش دانست. اگر می‌خواهید در مورد اصطلاح شیرازه دوزی فرش اطلاعاتی کسب کنید، بهتر است بدانید که به بافتن نوارهای حاشیه طول فرش این اصطلاح تعلق می‌گیرد. شکل کلی شیرازه‌های فرش به در قالی‌های امروزی به صورت لوله‌ای می‌باشد که در قدیم‌الایام به صورت نوارهایی با عرض 2 یا 4 سانتی‌متر بودند. همچنین بهتر است بدانید که طول این شیرازه‌های قدیمی، با طول فرش نیز یکسان بودند.

شاید جالب باشد بدانید که شیرازه‌های فرش‌های قدیمی به مراتب مقاومت بیشتری نسبت به شیرازه فرش‌های امروزی بوند که در برابر نم و رطوبت هم مقاومت مثال زدنی داشتند. بیشترین دلیل که ممکن بود شیرازه بر اثر آن نابود شده و یا پاره شود، پوسیدگی می‌باشد. اگر این اتفاق رخ می‌داد، به ناچار چله‌های شیرازه فرش نیز پاره می‌شد و در نتیجه فرش از حالت طبیعی خارج شده و زشت می‌گردید. اگر اتفاقات گفته شده برای فرش بیفتد و شما نسبت به آن بی‌تفاوت باشید، پیامدی که برای شما به همراه خواهد داشت، پیشرفت خوردگی فرش می‌باشد.

به چند روش می‌توان شیرازه‌های فرش را ترمیم کرد؟

اگر شیرازه فرش شما به صورت غیر طبیعی یا طبیعی آسیب دیده است، باید آن را به یک قالیشویی خوب در مشهد نشان دهید. آنان در ابتدا نخ مناسب با چله فرش را فراهم کرده و سپس آن را داخل سوزن می‌نمایند. برای این که بدانید سوزن از کدام قسمت بهتر است که داخل فرش شود، بهتر است بدانید که باید از قسمتی بالاتر از محل پاره شده وارد شده تا بتوانند به طور کامل شیرازه را ترمیم نمایند. پس از اینکه عملیات تار کشی در شیرازه فرش انجام گرفت، خامه‌ همرنگ با شیرازه فرش وارد سوزن می‌شود. در نتیجه خامه همرنگ با شیرازه فرش مخلوط شده و وارد آن می‌شود. در نهایت هم سر نخ وصل شده و کار تا به اینجا خوب پیشرفته است. برای اینکه بتوانند به طور کامل کار ترمیم شیرازه را انجام دهند، بهتر است که شیرازه دوزی تا محلی بالاتر از مکان آسیب دیده ادامه پیدا کند.

در ابتدا که شما فرش را تحویل متخصصین بهترین قالیشویی در مشهد می‌دهید، آن‌ها با بررسی شیرازه نسبت به تعویض یا ترمیم آن تصمیم‌گیری می‌نمایند. از این رو اگر شیرازه به صورت جزئی آسیب دیده باشد، بهتر است بدانید که نیاز نیست به طور کامل تعویض شود. از این رو متخصصین قالیشویی با ترمیم قسمت کوچک آسیب دیده می‌توانند فرش را مثل روز اول به شما تحویل دهند.

تنها در شرایطی شیرازه فرش عوض می‌شود که متخصصین قالیشویی تشخیص دهند، این قسمت از فرش بر اثر عواملی مانند رطوبت، بیدخوردگی و غیره دچار خسارت جبران ناپذیری شده است. از این رو رفوگر با استفاده از تیغ‌های مخصوص خود شیرازه به طور کامل از فرش جدا کرده و عملیات ترمیم فرش را با استفاده از شیرازه جدید انجام می‌دهد. بهتر است بدانید که این عملیات در فرش‌های ماشینی امروزی با استفاده از دستگاه سردوز زنی انجام می‌شود و همچنین در فرش‌های دستباف به دلیل حساسیت بالا، این کار با استفاده از دست انجام می‌گرد.

به چند روش می‌توان شیرازه‌های فرش را ترمیم کرد؟

آیا می‌توان برای ترمیم شیرازه فرش از چسب استفاده نمود؟

اگر می‌خواهید با استفاده از چسب، شیرازه فرش خود را ترمیم نمایید، بهتر است بدانید که این کار در طولانی مدت مناسب نیست و همچنین برای فرش زیبای شما جلوه‌ای مناسب ارائه نمی‌دهد. اگر می‌خواهید شیرازه فرش را خودتان در منزل انجام دهید، پیشنهاد میکنیم که این کار را خودسرانه انجام ندهید، به این دلیل که ممکن است فرش بدشکل شده و خرابی به بار آورید. تنها کاری که در منزل می‌توانید برای فرش خود انجام دهید، این است که محل آسیب دیده را با استفاده از چسب نواری پهن پوشش دهید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را به نزیدک‌ترین قالیشویی در محل خود ببرید. در این صورت قالیشویی در مشهد می‌تواند با بررسی‌های لازم بهترین راه‌کار را برای ترمیم شیرازه فرش شما لحاظ نماید.

تنها مزیت چسب پهن این است که می‌تواند جلوی بیشتر پاره شدن شیرازه فرش را گرفته تا برای شما زمان بخرد، در این صورت شما می‌توانید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین قالیشویی در مشهد بسپارید.

سخن تکمیلی

همانطور که در این مقاله عنوان شد، شیرازه را می‌توان یکی از بخش‌های اصلی فرش دانست که اگر اتفاقی برای آن بیفتد، می‌تواند در لحظه و حتی در صورت ترمیم نکردن به مرور جلوه و ظاهر زیبای فرش شما را خراب نماید. به همین دلیل بهتر است که اگر تخصص ندارید این کار را به قالیشویی در مشهد بسپارید تا بهترین راه را برای فرش آسیب دیده شما در پیش بگیرد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.