آیا قالیشویی فرش نجس را پاک می‌کند؟

آیا هر فرش تمیزی درست آبکشی شده است؟

شاید تابحال اصطلاح موادشویی را شنیده باشید، در بعضی قالیشویی‌ها برای کم کردن هزینه‌ها و رقابت با سایر قالیشویی‌ها و حفظ مشتری، فرش‌ها را شستشوی اسلامی نمی‌کنند، بلکه ریشه فرش‌های خشکشویی شده را با وایتکس سفید می‌کنند. در ظاهر فرش شما کاملا تمیز است اما در حقیقت نجاست فرش پاک نشده است.

دغدغه ذهنی اکثر خانم‌ها زمانیکه می‌خواهند قالی خود را به قالیشویی بدهند این است که آیا لکه‌های فرش از بین می‌رود؟ آیا نجسی فرش پاک می‌شود؟ آیا بافت فرش آسیب نمی‌بیند؟

پاسخ همه این سوال‌ها به یک قالیشویی خوب ختم می‌شود، این قالیشویی که بهترین قالیشویی در مشهد است با بهره گیری از اصول شستشوی اسلامی فرش‌ها، یعنی شستشوی فرش‌ها با آب کُر یا آب جاری، این اطمینان را می‌دهد که تمامی لکه‌ها و نجسی روی فرش کاملا تمیز شده و هیچ آسیبی به بافت فرش وارد نمی‌شود.

چه موقع از اصول اسلامی برای شستشوی فرش استفاده می‌شود؟

در بعضی مواقع هدف از شستشوی فرش، تنها پاک کردن لکه‌های روی آن است. به طور مثال لکه چایی روی فرش را با دستمال خیس و پاشیدن مقداری نمک روی همان نقطه می توان پاک کرد و لزومی به استفاده از مواد شوینده، سفید کننده و شستشوی اسلامی نیست. اما اگر لکه بوجود آمده در اثر مواد نجس مانند ادرار و خون و ... باشد، عمل شستشو باید بر اساس اصول اسلامی انجام شود تا نجاست از بین برود.

چه موقع از اصول اسلامی برای شستشوی فرش استفاده می‌شود؟

پاک کردن نجسی از روی فرش در منزل

برای تمیز کردن فرش نجس در منزل از دو روش آب قلیل و آب کر می‌توانید استفاده کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پاک کردن نجسی از روی فرش به روش آب قلیل

برای پاک کردن نجسی از روی فرش در منزل از روش آب قلیل استفاده می‌کنیم، در این روش ابتدا عین نجاست را از بین می‌بریم. برای این منظور خیسی نجاست را با یک پارچه می‌گیریم، یعنی عین نجاست را پاک می‌کنیم و در مرحله دوم فرش را آب می‌کشیم. برای شستشوی فرش با آب قلیل می‌بایست سه مرتبه روی محل نجاست آب بریزیم و فشار دهیم تا آب آن خارج شود که به این آب غساله می‌گویند. به این صورت که یک بار آب می‌ریزیم تا نجاست از فرش جدا شود و بعد 2 بار دیگر بر روی محل آب می‌ریزیم تا پاک شود.

چنانچه پس از شستشو با آب قلیل هنوز روی آن لکه وجود داشته باشد، برای از بین بردن لکه می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی را با 3 قاشق جوش شیرین در یک لیوان آب حل کنید و روی فرش اسپری کنید. همچنین پس از گذشت نیم ساعت محل را با یک دستمال بسابید تا لکه و بو از بین برود.

پاک کردن فرش نجس به روش آب کر

در ابتدا بگوییم که منظور از آب کر همان آب جاری یا آب لوله‌کشی است. برای شستشو به روش آب کر ابتدا باید عین نجاست را پاک کنیم، برای این منظور آب را روی محل نجاست می‌گیریم. به محض رسیدن آب به محل نجسی از بین می‌رود که به وسیله دست کشیدن روی فرش، آب غساله حرکت می ‌کند و همچنین فرش تطهیر می‌شود.

چنانچه آب غساله به دیگر قسمت‌های فرش برود موجب نجسی نشده و پاک است اما به شرط اینکه عین نجاست در آن نباشد یعنی شکل و بو و رنگ نجاست تغییر کند. شما می‌توانید فرش نجس خود را با آب پاکیزه نمایید. زمانی‌که آب کر به تمام بخش‌های نجس فرش برسد، دیگر پاک است و از آنجایی که غساله آب کر پاک است، خیسی‌های بجامانده نیز تمیز هستند.

سخن تکمیلی

ما در این مقاله روش‌های از بین بردن نجسی روی فرش را توضیح داده ایم اما چنانچه شما فضا و زمان کافی برای شستشوی فرش خود را ندارید و با اصول شستشوی اسلامی آشنا نیستید. پیشنهاد ما این است که قالی خود را به یک قالیشویی معتبر که از اصول شستشوی اسلامی پیروی می‌کند بسپارید. اگر شما به دنبال شماره قالیشویی در مشهد هستید پیشنهاد ما قالیشویی عطاریان است، زیرا این قالیشویی از جمله قالیشویی‌های خوشنام و معتبر در مشهد است که برای حفظ جایگاه خود از کیفیت خدماتش نمی‌کاهد و در طول سالیان گذشته به خوبی امتحان خود را پس داده است.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.