ابزارآلات مرمت فرش بخش دوم

برای خواندن بخش اول مقاله ابزارآلات مرمت فرش، به بخش مقالات سایت قالیشویی عطاریان مراجعه کنید. اما ما در این مقاله قصد داریم به بررسی سایر ابزارهایی که برای مرمت فرش استفاده می‌شوند بپردازیم. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما در بهترین قالیشویی در مشهد باشید.

شانه (دفتین/دفه)

شانه یا دفتین که به آن دفه نیز می‌گویند، به طور کلی برای کوبیدن و خوابانیدن و در مواردی مرتب کردن پود و گره‌های رج‌ به لبه فرش استفاده می‌گردد. در زمان استفاده از این ابزار باید استقامت تارها را مد نظر قرار دهید زیرا اگر تار پوسیده یا کم استقامتی بین تار‌هایمان باشد، شانه زدن باعث پارگی آن تار خواهد شد. جالب است بدانید شانه‌ای که در رفوگری استفاده می‌شود، نسبت به شانه بافت از دندانه و تیغ‌های کمتری برخوردار است.

نوع دیگری از شانه وجود دارد که به آن نیم‌دفه می‌گویند، این ابزار تعداد پره‌های کمتری نسبت به دفه دارد. همین موضوع باعث می‌شود که از آن به منظور خوابانیدن گره‌ها به کمک پود و در بخش‌هایی که غریبله شده‌اند، استفاده گردد.

سوزن‌ها

از انواع مختلف سوزن که در زیر نام برده شده‌اند، برای اموری همچون تونه‌کشی، پودکشی، چله گذاشتن، غریبله کردن، کوبلن‌زنی، شیرازه‌زنی و ... استفاده می‌شود. سوزن مرمت نسبت به سوزن معمولی، جنس محکم‌تری داشته و مقاوم‌تر است. سوزن رفوگری باید ظریف‌تر و باریک‌تر نیز باشد و همچنین سوراخ انتهایی آن بلند‌تر و به شکل بیضی می‌باشد. ته‌گرد و دایره‌ای شکل بودن سوزن رفوگری، باعث می‌شود رد کردن نخ راحت‌تر انجام شود؛ اما این ویژگی در زمان عوض کردن تارهای قدیمی و جایگزین کردن تار‌های جدید، باعث بهم ریختن نظم می‌شود.

جنس فلزی سوزن مرمت باعث می‌شود که شکننده نباشد. سوزن‌های مورد استفاده در مرمت فرش، از نظر اندازه قطر و نمره دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام کارکرد مختص به خودشان را دارند.

سوزن شیرازه

این سوزن برای دوختن شیرازه‌ها و برای پیچیدن شیرازه بر لبه قالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به نازک یا ضخیم بودن شیرازه، دارای اندازه‌های مختلفی است.

سوزن چرم‌دوزی

همانطور که از نام آن مشخص است، برای دوختن چرم به پشت لبه‌های قالی استفاده می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولاً برای رج‌شمار‌های مختلف، سایز‌های مختلف داریم.

چکش‌ها

چکش‌ها در مرمت فرش و قالی نقش بسیار پررنگی دارند. استفاده از این ابزار شامل اصول و قواعد خاصی است که باید آن‌ها را رعایت کنید. همچنین چکش‌هایی که برای مرمت فرش استفاده می‌شوند شامل انواع مختلفی می‌باشند که ما در ادامه آن‌ها را توضیح داده‌ایم. ما در قالیشویی عطاریان به عنوان یک قالیشویی در مشهد توصیه می‌کنیم برای مرمت فرش خود با چکش های زیر آشنایی پیدا کنید.

چکش فلزی

از این وسیله برای ضربه زدن به میخ، و قرار دادن محلی از قالی که نیاز به مرمت دارد در چهارچوب یا تخته شیب‌دار استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این ابزار برای کوباندن و نرم نمودن بخش‌هایی از قالی که در سوزن‌کاری، متورم شده‌اند است.

چکش لاستیکی

اگر بخواهید میخی را بر روی بخش‌هایی از قالی که مرمت شده‌اند بکوبید و یا آن بخش را نرم کنید، چکش لاستیکی به شما کمک می‌کند تا این کار را بدون آسیب رسیدن به این بخش‌ها انجام دهید و از صدمه دیدن قالی جلوگیری می‌کند.

 

مرمت فرش

 

تخته شیب‌دار

تخته زیر کار که به آن تخته زیر نیز می‌گویند، یکی از اصلی‌ترین ابزار های رفوگران است. از این ابزار برای قرار دادن بخش پاره قالی و مقاوم کردن و صاف کردن سوراخ قالی ، مهار کردن و غریبله کردن قالی استفاده می‌گردد.

چهارچوب (چار چوب / دستگاه چوبی / دار رفوگری / کارگاه)

چهارچوب که به آن دستگاه، دار و کارگاه نیز می‌گویند، برای بافتن قسمت‌های غریبله شده، بغل‌بافی و سربافی استفاده می‌شود. چهارچوب در اندازه‌های متفاوتی وجود دارد و رفوگر با توجه به نیازش از اندازه متناسب با قالی استفاده می‌کند. زمانی که قالی در چهارچوب قرار بگیرد، باعث کشیده شدن قالی شده و امکان مرمت کردن بوجود می‌آید.

بطری

با توجه به این که مرمتگر با استفاده از این ابزار می‌تواند به آسانی سوزن را به درون قوس گره‌ها ببرد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که این ابزار بسیار کاربردی است. مرمتگر ممکن است از ابزار های مشابه نیز برای این کار استفاده کند. معمولا این وسیله را در زیر سطح پرزدار قالی می‌گذارند تا بتوانند عمل مرمت را روی پشت قالی انجام بدهند.

کاسه

از کاسه مرمت، برای درست کردن گره گذرا(شبیه به حرف U انگلیسی) در قسمت پشت فرش که به آن خواب پشت هم گفته می‌شود، استفاده می‌گردد. به طوری که بخش فرورفته کاسه در پایین بخشی که قلاب رد می‌شود جای خواهد گرفت.

درفش

کاربرد‌های درفش عبارتند از: خارج کردن و داخل کردن تار، پود و پرز قالی، جابه‌جا کردن رج‌ها، درآوردن چله و پود‌های آسیب‌دیده درون فرش و سرنخ‌های پودی درشت و  باز کردن سربندی فرش در زمان مرمت.

میخ کش

در موقعیت‌هایی از رفو که از میخ استفاده شده(به عنوان مثال استفاده از چهارچوب یا تخته شیبدار)، می‌توان از این وسیله برای در آوردن میخ استفاده کرد.

دم باریک

به این وسیله انبر رفوگری هم می‌گویند و از آن به منظور داخل کردن و خارج کردن سوزن در مراحلی که نیاز به این عمل دارد، استفاده می‌شود.

انگشت دانه

نام دیگر آن انگشتانه است. در اموری که نیاز به استفاده از سوزن دارند، این ابزار را روی بند اول انگشت میانی قرار می‌دهند و با استفاده از آن سوزن را فشار می‌دهند و این کار سبب محافظت از انگشتان دست می‌شود؛ از این رو، این وسیله بسیار کاربردی و مهم است.

کلام آخر

تمامی ابزارهای ذکر شده در این مقاله، هرکدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. بنابراین، قبل از اینکه به دنبال خرید هرکدام از آن‌ها باشید، سعی کنید ابتدا نیاز خود را بررسی نمایید. زمانی که نیاز خود را شناختید، می‌توانید ابزار مورد نظر خود را خریداری کنید. در نهایت امید است مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. می‌توانید مرمت فرش خود را به قالشویی عطاریان بسپارید. اگر به دنبال شماره قالیشویی در مشهد هستید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.