ابزار آلات مرمت فرش(بخش سوم)

میخ و پونز

از میخ و پونز برای برای استوار نمودن و محکم کردن فرش مورد مرمت روی تخته یا در چهارچوب، استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدن قالی، اندازه میخ باید متناسب با قالی انتخاب می‌شود. در مواردی که قالی مورد نظر ظریف است، از پونز استفاده می‌گردد.

موم 

در اموری که نیاز به استفاده از سوزن دارند، به کار می‌آید و باعث سهولت در فرو بردن سوزن می‌شود.

کیله

از لحاظ ظاهری شبیه به برس سیمی بوده ولی کمی از آن ظریفتر است. خارهای کوتاه فلزی این وسیله به اندازه نیم سانتی متر به شکل نواری و به عرض سه تا پنج سانتی‌متر و طول ده تا دوازده سانتی‌متر در دسته ای به جنس کتان که از انعطاف بالایی برخوردار است، قرار گرفته اند.

جالب است بدانید که این ابزار در صنعت نساجی به عنوان پوشش سیلندر‌های ماشین کارد(ماشینی برای موازی و یکنواخت نمودن و در یک راستا قرار دادن الیاف) نیز استفاده می‌گردد و مرمتگران معمولا بخش‌های کارکرده کیله را استفاده می‌کنند.

روند کار این وسیله به این صورت می‌باشد که مرمتگر کیله را در بین پرز‌ قسمت‌هایی که بافته شده‌اند می‌کشد و این امر سبب می‌شود که پرز‌های اضافی بیرون آمده و بخشی که مرمت شده، با بقیه بخش‌های فرش یکسان شود.

سه‌نظام

این وسیله در حوضه میکرو مکانیک استفاده می‌شود، اما به دلیل مکانیزم کاربردی آن در مرمت نیز کاربرد دارد. مرمتگران از سه نظام برای قرار دادن سوزن با ابعاد متفاوت در امور خواب پشت استفاده می‌کنند. این ابزار قابلیت مهار قالی را برای امور سوزنکاری نیز میسر می‌سازد. جالب است بدانید که این ابزار در بین مرمتگران اصفهانی از شهرت بالایی برخوردار است.

تیغ

تیغ که به آن کاتر هم می‌گویند، معمولاً و برای بریدن و جدا نمودن بخش‌هایی که آسیب دیده اند استفاده می‌گردد.

اطو

به طور کلی دو نوع اطو بین مرمتگران استفاده می‌شود. نوع اول اطوی الکتریکی است. این ابزار وزن زیادی دارد اما کاربرد گسترده ای بین مرمتگران دارد. نوع دوم، اطوی ذغالی است و تعدادی کمی از مرمتگران از آن استفاده می‌کنند، اما این ابزار هنوز منسوخ نشده.

 

مرمت فرش

 

ابزار‌های جزئی و تخصصی در مرمت فرش

این ابزارآلات نسبت به ابزارآلات اصلی، کاربرد جزئی و تخصصی‌تر داشته و اغلب در امور تکمیلی مرمت فرش به کار می‌روند. در ادامه این مقاله با ما در بهترین قالیشویی در مشهد همراه باشید تا با این ابزار‌ها آشنا شوید.

نخ چله و پود

این نخ انواع مختلفی دارد ولی به طور کلی کاربرد آن اینگونه خلاصه می‌شود: برای هماهنگتر نمودن نتیجه کار چله کشی و پود کشی که در بخش‌های آسیب دیده‌ فرش انجام شده، از این نخ استفاده می‌شود.

نخ چرم‌دوزی

نخ چرم‌دوزی که به آن ابریشم مصنوعی هم گفته می‌شود برای دوختن چرم در اطراف طول قالی استفاده می‌شود.

نخ سوزن کاری

از انواع مختلف این نخ برای اموری همچون دوخت شیرازه قیطانی، سوزنکاری و بطلمه کردن استفاده می‌شود. این نخ در اشکال دوک و کلاف پیدا می‌شود.

مشعل الکلی

بنا به دلایل مختلف شاید شما نیاز داشته باشید تا پشت یا روی بخش مرمت شده قالی را حرارت بدهید. برای این کار می‌توانید از مشعل الکلی استفاده کنید. طریقه کار این وسیله بدین گونه است:

برای درست کردن مشعل، پنبه یا نخ‌های پنبه‌ای را روی گرد چوبی بتابانید و در مرحله بعدی آن را به الکل آغشته نمایید. به این وسیله می‌توانید آن را شعله ور کرده و پرز‌های پشت و روی قالی را کز دهید. این کار باعث می‌شود که ظاهر بخشی که مرمت شده با بخش‌های دیگر یکسان شود. از کاربرد های دیگر مشعل الکلی می‌توان به رنگ برداری و رنگ گذاری اشاره کرد.

قلم مو

قلم مویی که مرمتگران برای لکه برداری استفاده می‌کنند، باید انعطاف پذیری کمی داشته باشد و از این رو، مرمتگران نمی‌توانند از قلم مو‌های دیگر استفاده کنند. رفوگران در اکثر مواقع جهت لکه برداری از الیاف تیز که طول زیادی دارند، قلم مو‌هایی از جنس نایلون در اندازه‌های متفاوت، می‌سازند.

چوب قلم

مرمتگران با استفاده از نوک تیز این وسیله قادرند رنگ‌های جوهری را به محل مورد نظرشان در سطح پشتی قالی و یا به سرنخ‌های پنبه ای روی قالی، منتقل کنند که به این امر، نیش قلم نیز می‌گویند.

مداد شمعی / مداد رنگی

برای چرک کردن و یکسان نمودن تار و پود‌های بخش ‌های مرمت شده با بخش‌های دیگر قالی، مرمتگران از جفتشان استفاده می‌کنند. انجام این کار غلط در رفوکردن قالی‌های تجاری بسیار معمول است اما روش درست انجام این کار بدین گونه است که باید از پرمنگنات و پوست گردو برای این کار استفاده کرد.

رنگ‌های آنیلینی / آنیلی

این جنس از رنگ بین مرمتگران مشهور است. این رنگ‌ها ­­مقاومت کمی دارند و در مقابل اموری همچون شستشو، سایش و نور آسیب‌پذیرند. کاربرد این رنگ‌ها برای مطابق کردن و متناسب نمودن رنگ استفاده شده در بخش‌های پرزدار پشت و روی قالی و شیرازه فرش است. در بعضی مواقع نیز از این رنگ برای پوشاندن برخی از عیب‌های قالی استفاده می‌گردد.

ظرف

مرمتگران معمولا از ظروف پلاستیکی ساده جهت درست کردن و نگهداری رنگ‌های مورد مصرف‌شان استفاده می‌کنند.

مقوا

مقوایی که مرمتگران به طور گسترده از آن استفاده می‌کنند، در صنعت کفاشی نیز استفاده می‌شود. اگر لول شدن کنار قالی با دوختن چرم برطرف نشود از مقوا استفاده می‌کنند. طرز کار مقوا بدین گونه است که آن را در پهنایی کوتاه‌تر از چرم در زیر آن قرار می‌دهند و این امر باعث بیشتر شدن ثبات چرم و در نتیجه پیشگیری از لول شدن کناره قالی می‌شود.

خامه

رفوگران از انواع خامه پشمی و خامه ابریشمی جهت بازبافی بخش‌های آسیب دیده و درست کردن شیرازه و سربندی تزئینی استفاده می‌کنند.

چرم

مرمتگران از نوعی چرم مصنوعی برای پیشگیری از لول شدن حاشیه‌های قالی در امتداد طول و تزئین کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که استفاده از رنگ قهوه ای این نوع چرم بسیار مرسوم بوده و جلوه خاصی به قالی می‌بخشد.

مواد لکه برداری

با توجه به جنس لکه بوجود آمده روی فرش که شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی مخصوص، جهت از بین بردن آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای از بین بردن لکه‌های چربی، از شوینده استفاده می‌کنند. اما در بعضی مواقع باید برای یکسان کردن پرز‌های بخش رفو شده با سایر بخش‌ها، از موادی که قابلیت رنگ برداری دارند استفاده کرد. که شامل موارد زیر می‌شود.

  • الکل
  • کلر
  • پرمنگنات
  • جوهر لیمو
  • دوغ

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی ادامه ابزارآلات مرمت فرش بپردازیم. امید است که مطالب ارائه شده، برای شما مفید واقع شده باشد. اگر به دنبال شماره قالیشویی در مشهد هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.