چگونه انواع لکه ها را از روی فرش تمیز کنیم

شستشوی فرش

با ایجاد یک لکه بر روی قالیچه، شما نیازی ندارید تا کل فرش را بشویید و تنها می توانید با استفاده از چند تکنیک ساده این کار را انجام دهید. برای این امر می بایست ابتدا از نوع لکه و ماده ای که بر روی سطح قالیچه یا فرش شما ریخته است، مطلع شوید. سپس به نسبت آن لکه شروع به پاک کردن آن کنید.

اگر شما به اندازه کافی برای حل این مشکلات وقت کافی را دراختیار ندارید می توانید از بهترین قالیشویی در مشهد کمک بگیرید تا در این موضوع به شما یاری برسانند.

سخت ترین لکه ها

نحوه پاک کردن لکه جوهر از سطح فرش

اگر شما در خانه یک کودک بازیگوش دارید و این کودک مقداری از جوهر را بر روی فرش شما ریخته است ما روش بر طرف کردن این مشکل را به شما خواهیم گفت. برای رفع این لکه ی جوهر می توانید از ماست استفاده کنید.

نحوه کار: ابتدا مقداری از ماست را بر روی سطح لکه بریزید سپس بعد از چند دقیقه که ماست با جوهر مختلوط شد آن را با یک قاشق سعی کنید بردارید. این روش را برای این که کثیفی بهتر پاک شود، چندین مرتبه به صورت متوالی انجام دهید.

 

 

نحوه برطرف نمودن لکه چای و قهوه از سطح فرش

اولین متد:

در زمان ریختن این مواد بر روی سطح، شما می بایست به وسیله یک قاشق یا جسم دیگری سریعا چای و قهوه را جمع کنید. منظور از جمع کردن این است که مقداری از حجم آغشته شده را کم کنید. سپس می توانید با استفاده از دستمالی آغشته به آب و سرکه سفید و همراه با مقداری کف، روی قسمت مدنظر بکشید تا کاملا تمیز شود.

دومین متد:

اگر شما از لحاظ پاکیزگی دچار وسواس هستید و تنها شستشو با آب را ترجیح می دهید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که در زمان شستشوی فرش با آب و مواد شوینده، حتما از آب سرد استفاده کنید .

سومین متد:

گاهی از اوقات بعد از ریخته شدن چای و قهوه شما زمان کافی را در اختیار ندارید، تا لکه را تمیز کنید. برای این که بعدا به این موضوع رسیدگی کنید، توصیه می کنیم که مقداری نمک را بر روی سطح کثیفی بریزید. با این کار نمک باعث می شود تا لکه کم شود و همچنین حجم بسیار زیادی از مواد آغشته شده را به خود جذب می کند.

آخرین روش:

شاید خیلی از ما بدانیم که ماست برای برطرف کردن لکه های جوهر بسیار مناسب است، علاوه بر آن این ماده لبنیاتی خوشمزه در رفع لکه های چایی و قهوه نیز بکار گرفته می شود.

 

 

برطرف کردن لکه های مواد غذایی (سس گوجه فرنگی) از روی قالیچه

راه اول:

قبل از انجام کار می بایست  از یک دستمال تمیز یا پارچه اسفنج برای برداشتن مواد غذایی از روی فرش کمک بگیرید. در مرحله بعدی یک عدد لیموترش را بردارید و به دو نیم تقسیم کنید، سپس آب لیمو ترش را بر روی قسمت کثیف شده بریزید.

بعد از سپری کردن مراحل گفته شده می توانید با یک دستمال آغشته به آب کار را تمام کنید و از شر این نوع از لکه ها خلاص بشوید.

روش دوم:

باز هم باید به خاطر داشته باشید که سطح قالیچه یا فرش خود را از مواد آغشته شده کمتر کنید و برای صحیح انجام شدن این کار می توانید از بیرون لکه به داخل آن اقدام به جمع آوری کنید، زیرا در حالتی که غیراز این کار انجام شود باعث گسترش لکه خواهید شد.

در قدم بعدی، بر اساس اندازه ای از فرش که کثیف است مقداری آب گازدار بر روی آن می ریزیم و سپس با یک ابر اسفنجفی بر روی آن ضربه می زنیم تا مواد ریخته شده کاملا جذب شوند.

در مرحله سوم با دوفنجان آب ترکیب شده با مایع ظرفشویی می توانید کوچک ترین کثیفی ها را از سطح مورد نظر پاک کنید و در انتها با کشیدن یک دستمال تمیز بر روی آن کار را تمام کنید.

نحوه برداشتن آدامس از روی فرش

از معروف ترین روش ها برای برداشتن آدامس از سطح فرش می توان به استفاده از یخ اشاره کرد. برای انجام این کار، یخ را به مدت 30 ثانیه بر روی آدامس های چسبیده شده قرار دهید، بعد از گذشت زمان متوجه می شوید که آدامس در حال سفت شدن است. حالا قادر هستید تا با یک عدد قاشق این ماده لزج و چسبنده را کاملا بردارید.

اگر بعد از انجام موارد ذکر شده در بالا، مقادیری از تکه های آدامس بر روی سطح شما باقی ماند، با استفاده ازیک عدد قیچی کوچک از شر پرزهای فرش خلاص شوید. دقت داشته باشید که فقط نوک پرزهای آغشته به آدامس را باید ببرید.

پاک کردن شربت از روی فرش

به منظور پیشگیری از این اتفاق می توانید از روفرشی های موجود در بازار کمک بگیرید و آن را بر روی سطوح خود پهن کنید. اما اگر مقداری از شربت بر روی قالیچه های شما ریخته شد می توانید با محلول الکل و سرکه به جنگ آن لکه بروید و سطح خود را عاری از هرگونه کثیفی کنید.

راهکاری برای مواد ریخته شده ی دیگر بر روی فرش

شاید لکه ی ایجاد شده خارج از این موارد ذکر شده باشد. ما راهکاری برای پاک کردن دیگر لکه به شما می گوییم که می توانید با محلول آب نیمه گرم (ولرم)، نمک، صابون و سرکه سفید از شر آن ها خلاص شوید.  بعد از پایان همه محلول را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری کنید.

جمع بندی

ما با همکاری و دریافت تجربه های چندین ساله ی بهترین قالیشویی در مشهد که قالیشویی عطاریان است این مطالب را برای شما گرد آوری کرده ایم تا به دغدغه ی اصلی خانم های خانه دار که برطرف کردن لکه ها است کمک شایانی کرده باشیم. امیدواریم که متد های ذکر شده در این مقاله مخاطبان را از سردرگمی در آورد و همه بدانند تا چگونه انواع لکه ها را از روی فرش تمیز کنیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.