مراحل راه اندازی قالیشویی

توانایی ها

قبل از هرگونه اقدام، شما باید توانایی های جسمی و شخضیتی خودتان را بسنجید؛ چنین شغلی، نیروی فیزیکی بالا و تایم کاری زیادی می طلبد پس اگر شرایط جسمانی و دیگر شرایط لازم را ندارید، باید سراغ ایجاد بیزینس دیگری بروید.

عوامل تاثیرگذار

در وهله اول، بررسی عوامل و محیط محل زندگی خود، گامی اساسی می باشد. نکاتی مانند تعداد ساکنین منطقه و توانایی مالی آن ها، آب و هوای منطقه و شرایط زیست محیطی و... تاثیر بسزایی بر کسب و کار شما خواهند گذاشت.

اقدام بعدی در راستای احداث قالیشویی، اخذ مجوز های لازم از اتحادیه و ارگان های ذی ربط می باشد که خود می تواند پروسه ای نسبتا طولانی و طاقت فرسا باشد.

مکان مناسب

بعد از تمامی این اقدام ها، شما باید بدنبال محل مناسب برای قالیشویی خود باشید. بدین منظور، نکاتی مانند قوانین شهری، سیستم های فاضلابی، عوامل زیست محیطی و سیستم های خدماتی را باید درنظر گرفت. بطور معمول، قالیشویی ها در مکان هایی خارج از شهر ایجاد می شوند تا آلودگی های صوتی و محیطی کمتری تولید کنند و دفاتر آن ها در داخل شهر و در مناطق نسبتا ر جکعیت تر قرار می گیرد تا خدمت رسانی و بازاریابی بهتری انجام شود.

 

راه اندازی قالیشویی

مجوز و پروانه

گام بعدی برای هرگونه کسب و کار، دریافت مجوز و پروانه کسب از ارگان ها و صنف مربوطه است؛ که برای دریافت مجوز احداث قالیشویی، باید اقدام به دریافت مجوز از صنف قالیشویان کنید.

مراحل دریافت مجوز قالیشویی

دریافت مجوز قالیشویی از اتحادیه صنف قالیشویان، دارای مراحلی به شرح زیر می باشد:

  • در قدم اول، توسط متقاضی، درخواست جواز کسب انجام می شود.
  • در مرحله بعد، هیات مدیره صنف اظهار نظر می کند که ممکن است منجر به مختومه شدن درخواست نیز شود.
  • در این مرحله، متقاضی مدارک و مستندات لازم را به اتحادیه ارائه کرده و پرونده خویش را تکمیل می کند.

تکمیل پرونده، دارای پیش نیازهایی مانند عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد، داشتن حداقل پنج سال سابقه کار در قالیشویی و بازدید از محل قالیشویی توسط بازرس اتحادیه می باشد.

  • سپس، مدارک ارائه شده توسط مدیر اجرایی بررسی و تایید می شوند.
  • و در مرحله آخر، جواز کسب شما صادر می شود.

هزینه ها

یکی دیگر از نکات مهم در راستای شروع چنین کسب و کاری، درنظر گرفتن هزینه های احداث و ثبت می باشد. بدیهی است که هر شغلی هزینه های خود را دارد، پس بررسی هزینه ها یک عمل اساسی برای استارت کسب و کار شماست. برای مثال، هزینه های مجوز، زمین مناسب، بیمه و... جزو هزینه های اساسی و الزامی می باشند.

در ابتدای کار، دریافت مجوز و پروانه های مربوطه و ثبت شرکت، جزو اولین هزینه هاست. همچنین، شما خرید یا اجاره زمینی با مساحت مناسب و خارج از بافت شهری، هزینه ای نیست که بتوان آن را کوچک شمرد بنابراین داشتن یک سرمایه اولیه کافی، به اندازه تمام نکات دیگر حائز اهمیت است.

پس از هزینه های ابتدایی، باید مواردی مانند ماشین آلات و لوازم مورد نیاز قالیشویی را درنظر بگیریم. ماشین آلات مورد استفاده شما، بستگی به آب و هوای منطقه دارد، برای مثال اگر در منطقع گرمسیر قالیشویی خود را احداث می کنید، برای خشک کردن فرش ها نیازی به هیتر های پیشرفته و گرمخانه های مجهز ندارید؛ اما دستگاه هایی مانند پولیشر، آبگیر فرش و دستگاه نازل آب از مستلزمات اساسی هر قالیشویی هستند. بدیهی است که این دستگاه ها، نیاز به برق دارند و پروسه شستشو، آب فراوانی مصرف می کند، بنابراین هزینه های انرژی نیز یکی از فاکتور هایی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. همچنین هزینه های مصرفی در جهت رفاه کارکنان و پرسنل از زیر مجموعه های همین موضوع می باشد.

هزینه استخدام کارکنان و پرسنل قالیشویی، هزینه بیمه ساختمان و کارگاه و کارگران و دیگر هزینه های اینچنینی نیز از دیگر موارد لیست هزینه ها هستند که نباید نادیده گرفته شوند. با توجه به این لیست بلند بالا از هزینه ها، باید قبل از هر اقدامی، ظرفیت مکان انتخابی برای احداث قالیشویی را بطور دقیق ارزیابی کنید؛ برای مثال جمعیت شهر شما باید بیشتر از پنجاه هزار نفر باشد؛ در غیر اینصورت، تاسیس قالیشویی در آن منطقه مقرون به صرفه نیست و خطراتی مانند ورشکستگی یا کمبود مشتری می تواند کسب و کار شما را تهدید کند.

انتخاب نام مناسب

 انتخاب نام برای هر کسب و کاری یکی از اقدامات حائز اهمیت در پروسه هرگونه شغلی مانند قالیشویی می باشد. اسم مناسب، برند و معرف شما و کسب و کار شما خواهد بود؛ بنابراین باید در انتخاب آن دقت لازم را داشت. در اصنافی مانند قالیشویی که معمولا هر کارگاه بصورت خانوادگی اداره می شود، به طور معمول افراد از نام خانوادگی و یا بومی منطقه خود استفاده می کنند. نام انتخابی، باید طوری باشد که تلفظ آن و در نتیجه به خاطر سپردن آن مشکل نباشد تا برای حفظ مشتریان و تبلیغ نیز مناسب باشد؛ و همچنین معنی آن به کسب و کار شما نزدیک باشد. جدا از این نکات، شما باید در چارچوب قوانین ثبت شرکت ها و اصناف و با توجه به شرایط ذکر شده توسط آن ها، برای قالیشویی خود اسم انتخاب کنید. برای مثال، استفاده از اسامی غیر فارسی یا استفاده از اعداد در نام قالیشویی نامعتبر و غیرقابل قبول است پس باید این فاکتور ها را نیز مد نظر قرار داد.

جمع بندی

در پایان، با داشتن سرمایه خوب و رعایت نکات و پایبندی به قوانین مربوطه، قالیشویی می تواند به شغلی با درآمد مناسب برای شما تبدیل شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید با شماره قالیشویی در مشهد تماس بگیرید.

 

شماره عطاریان

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.