راهنمای شستشوی فرش پرزبلند

فرش  پرز بلند یا شگی چیست؟

کلمه شگی واژه انگلیسی است که به معنای پرز و موهای بلند می باشد. فرش های پرز بلند یا شگی نرمی و لطافت خاص خود را دارد و چهره ی فانتزی و خاصی را به منزل و محیط کار می بخشد. همچنین با وجود دستگاه های پیشرفته در صنعت نساجی همه را شگفت زده نموده و در طی سال های اخیر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

فرش های پرز بلند یا فانتزی نسبت به فرش های ماشینی از وزن بسیار کمی برخوردار بوده و علت این وزن کم این است که در ساختار و بافت این فرش از الیاف کمتری استفاده می شود. همین موضوع موجب شده تا ضخامت فرش شگی بیشتر از انواع دیگر باشد. همچنین هنگام راه رفتن روی این فرش های پرز بلند، حس نرمی و گرمای خوبی منتقل می شود.

جنس و الیاف فرش شگی

برای بافت این مدل از فرش های پرز بلند یا شگی می توانید از نخ و الیاف با جنس های مختلف استفاده کنید، معمولا این نوع فرش ها از جنس های مختلف مانند پروپلین، اکریلیک، پلی استر و پشم می باشد و می توان پلی استر را یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین جنس برای این مدل از فرش معرفی کرد.

در بافت این نوع از فرش ها از نخ های تکه تکه شده به نام پایل استفاده می شود. پایل به طور معمول در سایر فرش های ماشینی حداکثر 11 میلی متر ارتفاع دارد در حالی که اندازه این فرش های شگی اندازه این پایل ها تا 3 برابر نیز می رسد.

ظاهر و شکل فرش پرز بلند

یکی از مزیت ها و مشخصات اصلی این فرش که توجه خیلی از افراد را به خود اختصاص می دهد؛ شکل ظاهری این نوع مدل از فرش می باشد. ابعاد به کار رفته از این نوع مدل از فرش های پرز بلند نسبت به دیگر فرش های ماشینی، از ابعاد کوچک به بزرگ و اشکال مختلف ( دایره، مربع، بیضی و...) تشکیل می شود.

همچنین این نوع مدل از فرش ها مناسب فضاهای بزرگ نیستند و برای پاخور کمتری استفاده می شود و بیشتر جنبه فانتزی دارند.

نوع نگهداری و شستشوی فرش پرز بلند

همیشه یکی از دغدغه های مهم خانم های ایرانی، تمیز کردن و شستشوی فرش هایشان می باشد. به خصوص زمانی که ماده روی فرش می ریزد و شما نمی خواهید کل فرش را بشویید تمیز کردن لکه روی فرش کاری سخت است. این سختی زمانی بیشتر می شود که فرش شما رنگی یا از نوع پرز بلند باشد.

فرش های شگی یا فانتزی به خاطر پرز های بلندی که دارد گرد و خاک و انواع ذرات و آشغال های ریز در میان پرزهای بلند آن وجود دارد. پس باید در خصوص نظافت و شستشوی آن بیشتر توجه کنید.

شستشوی فرش های پرز بلند حساسیت خاصی برای شست و شو دارند که بهتر است به جای اینکه فرش را در خانه بشویید آن را به قالیشویی معتبر بسپارید تا باعث آسیب دیدن آن نشود.

 

فرش پرز بلند

جاروکشی فرش پرز بلند

برای جارو کشی بهتر فرش های پرز بلند و فانتزی بهتر است اول فرش را غبارگیری کنید و حسابی فرش را تمیز نمایید. همچنین می توانید فرش را بر روی یک سطح سخت قرار داده تا سمت بدون پرز به سمت شما باشد. دقت کنید هرگز یک فرش پرز دار را از سمت پرزها جارو نکشید، زیرا این کار به بافت فرش آسیب می رساند. جارو را روی یک خط مستقیم در عرض فرش به جلو و عقب به آرامی حرکت دهید. بخش مکنده جارو قسمت زیادی از گرد و غبار را از داخل فرش بیرون میکشد و باعث می شود فرش تمیز شود و آسیبی به آن وارد نشود.

قیمت مناسب فرش شگی

یکی از مواردی که در هنگام خرید فرش شگی افراد با آن روبه رو می شوند، قیمت مناسب این مدل از فرش فانتزی می باشد. زیرا این مدل از فرش ها با وجود کیفیت خوبی که دارند، از قیمت مناسبی برخوردار هستند. به همین دلیل از آن در مصارف تزیینی و دکوری بیشتر استفاده می کنند که در فواصل زمانی کوتاهی فرش خود را تعویض نمایند و تنوع و طراوت تازه ای را به دکوراسیون خود ببخشند.

برای شست و شوی و تمیز کردن فرش شگی باید به چه نکاتی توجه کنید؟

  • برای شستن و نظافت فرش می توانید آن را روی بند آویزان کنید و با ضربه زدن با وسیله یک چوب، خاک موجود در الیاف آن را خارج نمایید.
  • با استفاده از جارو برقی با قدرت مکندگی بالا
  • با استفاده از آب ولرم و شامپو فرش برای از بین بردن لکه
  • با استفاده از سرکه به وسیله پارچه و آب ولرم لکه ایجاد شده را از بین ببرید.

جمع بندی

فرش پرز بلند یا شگی به علت فانتزی بودنش مورد استقبال زیادی از خریداران قرار گرفته است. این فرش از طراحی ساده با رنگ های زیبا و به دلیل جنس آن، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. نکته ای که در مورد این فرش باید بدانید این است که شستشوی و تمیز کردن آن اهمیت بالایی دارد. برای این منظور می توانید از قالیشویی در مشهد کمک گرفته و فرش خود را تمیز نمایید.

 

شماره قالیشویی

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.