شستشوی گلیم دستباف چگونه است؟

چگونه باید گلیم دستباف را در منزل شست؟

اولین مرحله‌ای که در شستشوی گلیم با آن مواجه می‌شوید، پهن کردن گلیم در سطحی صاف است. در این مرحله شما باید گلیم را در سطحی صاف پهن کرده و سطح روی گلیم را کاملا خیس کنید. در مرحله بعد باید شامپو فرش را در آب ولرم مخلوط کرده و با استفاده از اسفنجی که در اختیار دارید،  تمام قسمت‌های فرش را به درستی بشویید. زمانیکه شستشو به پایان رسید نوبت به آبکشی میرسد، در این مرحله باید به نحوی گلیم را بشویید که هیچ اثری از مواد شوینده روی فرش باقی نمانده باشد.

اگر تمام مراحل را باموفقیت پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است بدانید که طبق روال معمول نوبت به خشک کردن آن رسیده است. برای خشک کردن استاندارد باید فرش را در سطحی با شیب تند پهن کرده و یا آن را از جایی آویزان کنید تا تمام رطوبت آن گرفته شده و خشک شود.

سعی کنید فرش را جایی پهن یا آویزان کنید که از نور خورشید به طور مستقیم به فرش دسترسی نداشته باشد، زیرا بسیار سوزان بوده و به بافت فرش آسیب می‌رساند. برخی اوقات به دلایل ناخواسته گلیم به واسطه لکه روغن و چربی کثیف می‌شود، در این صورت باید از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که حالت خنثی دارند؛ مانند سرکه سفید. اگر لکه از نوع آبمیوه، شکلات و یا قهوه است، بهتر است که آن را با استفاده از آب نیمه گرم و صابون یا شامپو شستشو دهید.

 

 

چگونه باید گلیم دستباف را در منزل شست؟

چگونه باید از گلیم دستباف مراقبت کرد؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیبایی منزل خود را وجود گلیم در خانه می‌دانید، بهتر است تا راه‌های مراقبت از آن را هم بیاموزید. در این مقاله راهکارهایی گفته شد تا اگر گلیم دستباف‌تان کثیف شد، بتوانید آن را سریع با روش‌های استاندارد پاک نمایید. همچنین مراقبت از گلیم در طولانی شدن عمر آن تاثیر گذار است، پس بهتر است تا راهکارهای لازم را انجام داده تا بتوانید عمر فرش یا گلیم خود را بیفزایید. برای اینکار بهتر است تا به نکات زیر توجه نمایید:

  • حتی الامکان اگر برایتان مقدور است سعی کنید هفته‌ای یکبار گلیم خود را با استفاده از جارو برقی تمیز نمایید.
  • سعی کنید اسباب و اثاثیه سنگین روی فرش قرار ندهید، در صورت ضرورت اگر اینکار انجام شد؛ سعی کنید پس از گذشت چند وقت مکان آن‌ها را تغییر دهید. با این کار از ایجاد فشردگی موضعی روی فرش جلوگیری کرده و باعث طول عمر گلیم خود شده‌اید.
  • اگر قصد این را دارید که گلیم خود را از قسمتی به قسمتی دیگر انتقال دهید، بهترین روش برای اینکار لول کردن آن است.
  • سعی کنید برای حفظ عمر گلیم خود آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، همچنین منابع حرارتی می‌توانند برای گلیم مضر باشند.
  • یکی از عواملی که می‌تواند از عمر گلیم بکاهد، رطوبت است. رطوب می‌تواند عامل مهمی در پوسیدگی فرش و گلیم باشد.
  • اگر قصد جاروکشیدن گلیم دستباف را دارید، به دلیل حساسیت بالای این فرش سعی کنید از جارو دستی استفاده کرده و جارو برقی را در اولویت دوم قرار دهید.
  • اگر به ناچار مجبور شدید گلیم را در جایی از منزل پهن کنید که در معرض نور مستقیم خورشید است، پنجره آن قسمت را با استفاده از پرده ضخیم بپوشانید.
  • هرچندمدت یکبار سعی کنید گلیم را سر و ته کنید تا سایش تمام قسمت‌های گلیم یکسان باشد.
  • اگر سطح زمین منزل شما با استفاده از سنگ، موزاییک و یا سرامیک پوشانده است، بهتر است برا حرکت نکردن گلیم از آسترهای اسفنجی مانند یا شبکه‌های توری استفاده کنید.
  • اگر به ناچار قسمتی از گلیم شما دچار رطوبت شد، سعی کنید ابتدا با استفاده از حوله رطوبت آن قسمت را بگیرید و در مرحله بعد با حرارت ملایم سشوار سعی در خشک کردن آن نمایید.

جمع بندی

گلیم دستباف یکی از حساس‌ترین نوع فرش‌ها محسوب شده و برای نگهداری طولانی مدت آن باید از روش‌هایی که در این مقاله گفته شد بهره ببرید تا بتوانید شاهد طول عمر زیاد آن باشید. در این بین اگر چناچه نیاز به راهنمایی یا مشاوره در امور گلیم دستباف خود داشتید، می‌توانید از مشاوران زبده قالیشویی در مشهد، کمک‌های لازم را بگیرید. اگر هم نیاز به شستشو توسط قالیشویی دارید، می‌توانید با سپردن فرش خود به قالیشویی عطاریان تمیزی را برای آن به ارمغان آورید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.