راه های رفع زرد شدن ریشه فرش و نحوه مراقبت از آن

دلایل رنگ گرفتن ریشه های فرش

یکی از شایع ترین اتفاقاتی که در هنگام شستشوی فرش در منزل رخ می دهد؛ زرد شدن ریشه های فرش است. این اتفاق عموما به دلایل زیر رخ می دهد.

  • شستشوی فرش با مواد شوینده نامناسب و نامرغوب
  • پهن کردن عمودی فرش
  • شستشوی فرش بدون در نظر گرفتن نوع الیاف و جنس قالی
  • شستشوی غیر اصولی قالی
  • شستشوی فرش با آب داغ

می توان این 5 عامل را دلایل اصلی و مهمی در تغییر رنگ ریشه های فرش عنوان کرد که انجام این کارها می تواند منجر به تغییر طرح و رنگ کلی فرش نیز شود.

نحوه شستشوی ریشه های فرش

برای شستشوی فرش بهترین گزینه سپردن آن به قالیشویی است تا دچار مشکلات رنگ گرفتی ریشه های فرش نشوید. اما اگر چنین مشکلی برایتان پیش امد؛ می توانید از روش های زیر برای حل آن اقدام نمایید.

اولین قدم برای بررسی ریشه های فرش آن است که ببینید آیا ریشه ها زرد شده اند یا سایر رنگ های فرش را به خود گرفته است. برای این منظور قالی را در جایی پرنور پهن کنید. سپس بررسی نمایید که آیا ریشه ها رنگ مواد ضدعفونی کننده را گرفته اند یا هم رنگ با سایر رنگ های فرش شده اند.

اگر ریشه ها رنگ قالی را به خود گرفته بودند باید به کمک مواد شوینده مرغوب و مناسب اقدام به شستشو و تمیز کردن ان نمایید. اما اگر ریشه ها زرد شده اند باید اقداماتی که در ادامه به انها اشاره می کنیم را انجام دهید.

اولین شیوه ای که می توان از طریق آن اقدام به شستشوی ریشه های فرش کرد این است که بعد از مرتب و صاف کردن ریشه ها به کمک مواد سفید کننده آنها را بشویید. اگر با وجود این کار باز هم تمیز نشد می توانید از سرکه سفید کمک بگیرید.

سپس بعد از گذشت چند دقیقه اقدام به شستشوی ریشه ها نمایید اگر سفید نشده بودند؛ می توانید مرحله شستشو با سرکه را مجددا انجام دهید. اما دقت کنید که سرکه به خود فرش و الیاف آن نرسد.

راه حل دومی که برای شستشو ریشه های فرش در خانه وجود دارد این است که کمی مایع ظرفشویی را در آب ریخته و ریشه ها را به کمک برس آغشته شده به محلول مایع ظرفشویی بر روی ریشه ها بکشید. خواهید دید که ریشه ها تمیز و سفید شده اند.

 

رفع زردی ریشه فرش

 

راه های مراقبت از ریشه فرش

برای پیشگیری از هر نوع آسیب رسیدن به ریشه های قالی می توانید اقداماتی را برای این منظور انجام دهید.

کاور ریشه فرش

یکی از راحترین و ساده ترین روش ها برای نگهداری از ریشه های فرش استفاده از کاور است. کاور ریشه های فرش به صورت بی رنگ بوده و باعث می شود که ریشه ها دیده شود و زیبایی فرش را کم نخواهد کرد. اما در هنگام خرید کاور فرش دقت کنید. زیرا بعضی از کاورها خود موجب پوسیدگی خواهند شد.

لفاف دوزی ریشه فرش

لفاف دوزی ریشه ها جزء مطمئن ترین راه ها برای مراقبت از ریشه های فرش است. در این روش پارچه ای سفید رنگ تمام ریشه ها را در برمی گیرد. به گونه ای که باعث مسدود شدن جریان هوا نیز نمی شود. همچنین از مزایای لفاف دوزی این است که از آسیب و ضربه نیز پیشگیری می کند.

زدن چسب پهن به ریشه فرش

یکی از سریعترین راه ها برای مراقبت از ریشه های فرش استفاده از چسب پهن است. اما تنها مشکلی که این روش دارد این است که موقع کندن چسب ممکن است باعث کنده شدن ریشه فرش نیز شود. اگر از این شیوه برای مراقبت از ریشه های قالی خود استفاده می کنید؛ پیشنهاد قالیشویی عطاریان به شما این است که فرش خود را به قالیشویی سپرده تا با روش های حرفه ای، چسب ها را جدا نمایند تا کمترین آسیب به ریشه ها وارد شود.

گره زدن ریشه های فرش

راه دیگری که برای مراقبت از ریشه های فرش وجود دارد گره زدن آنها است. البته این شیوه برای فرش های نو کاربرد بیشتری دارد. زیرا قالی های قدیمی و کهنه به دلیل پوسیدگی ریشه و یا کوتاه بودن ریشه انها، کار دشواری به حساب می اید.

جمع بندی

ریشه های فرش بخش اصلی و مهم در هر قالی است. از همین رو بهتر است با انجام راه های گفته شده در این مقاله برای افزایش طول عمر فرش هایتان اقدام نمایید.

قالیشویی عطاریان با سالها سابقه درخشان در امر شستشو و مراقبت از فرش های نفیس و دستباف به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد شناخته شده است و مفتخر است که توانسته به عنوان عضوی کوچک و همیشگی در خانواده های ایرانی گامی موثر در بهبود فرش ها بردارد.

اگر نیاز به مشاوره درباره نحوه نگه داری و شستشوی ریشه های فرش دارید با شماره قالیشویی در مشهد تماس بگیرید.

 

شماره قالیشویی

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.