نحوه نگهداری و افزایش طول عمر فرش ابریشمی

دلایل اهمیت فرش ابریشمی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شده فرش ابریشم دستباف به عنوان گران بهاترین نوع فرش شناخته شود. دلایلی مانند:

  • استفاده از الیاف ابریشم
  • ظرافت و حساسیت نخ ابریشم
  • تنوع رنگ و طرح گره ها
  • نحوه نگهداری فرش ابریشم

نکات مهم در نگهداری فرش ابریشم

فرش گرانبها ابریشم بخاطر حساسیت و ارزشی که دارد باید طبق اصول مشخصی نگهداری شود تا کمترین آسیب به ان وارد گردد.

به عنوان مثال یکی از راه های نگهداری بهتر از فرش ابریشم این است که در مسیرهای پررفت و امد و شلوغ از آن استفاده نشود. زیرا به دلیل تردد زیاد دچار پاخوردگی، صدمه و کثیفی می شود. در این حالت شما مجبور به شستن ان خواهید شد که همین موضوع باعث کاهش طول عمر ان به مرور زمان می گردد.

یکی دیگر از مواردی که باید در استفاده از فرش ابریشمی رعایت کنید این است که این نوع از قالی ها نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرند تا به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به الیاف فرش و کدر شدن ان نشود.

گام بعدی در شستشوی فرش های ابریشمی نحوه تمیز کردن انها است که بهتر است برای حفظ مراقبت از فرش ابریشمی، آن را در فضای باز قرار دهید سپس با تکان دادن، گرد و غبار ان را از بین ببرید.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید درباره این نوع فرش رعایت کنید این است که اگر فرش ابریشمی زیاد خیس شود به مرور زمان با کاهش استحکام و مقاومت ان رو به رو می شوید. همچنین شستشوی فرش ابریشمی با آب داغ و یا شستشو به شیوه بخارشویی می تواند آسیب های شدیدی را به الیاف ابریشمی فرش وارد کند.

موضوع بعدی در رابطه با نگه داری از فرش ابریشمی شیوه تمیز کردن آن در برابر لکه ها است. اگر قالی شما دچار لکه شد؛ ابتدا مایع ریخته شده را با قاشق جمع کنید. سپس با دستمال آن را تمیز نمایید. پیشنهاد می کنیم زیر قالی را نیز دستمال بکشید تا از پوسیدگی فرش جلوگیری شود.

همجنین دقت کنید در هنگام پاک کردن لکه های فرش از بخش بیرونی آنها آغاز کرده و سپس مرکز لکه را تمیز نمایید.

 

نکات مهم در نگهداری فرش ابریشمی

آیا فرش ابریشم دچار بیدزدگی می شود؟

سوالی که افراد به کرات می پرسند این است که آیا فرش ابریشم دچار بیدزدگی می شود؟ پاسخ این پرسش مثبت است. یعنی حتی فرش ابریشم نیز می تواند بیدزده شده و دچار فرسودگی و خرابی شود. عواملی مانند نحوه نظافت، وجود فرش در هوای شرجی و مرطوب و همچنین نگهداری فرش در فضاهای بسته، باعث ایجاد این مشکل می شود.

برای پیشگیری از بروز اینگونه اتفاقات بهتر است اگر مجبور به نگهداری فرش ابریشم در انبار هستید؛ حداقل ماهی 1 بار فرش را جا به جا کرده و در معرض هوای تازه قرار دهید.

جمع بندی

با وجود اینکه فرش ابریشم جزء بهترین و ارزشمندترین نوع قالی محسوب می شود اما باید در نحوه نگهداری و مراقبت از آن عوامل زیادی را رعایت کنید تا طول عمر آن افزایش یافته و دچار پوسیدگی و یا از بین رفتن الیاف فرش نشود.

در نهایت نیز پیشنهاد می کنیم برای شستشو اینگونه فرش ها از بهترین قالیشویی در مشهد کمک بگیرید تا فرشتان دچار مشکل نشود.

قالیشویی عطاریان با بهره مندی از کادری مجرب و حرفه ای سالهاست که به عنوان قالیشویی در مشهد در حال فعالیت است و می تواند به شما در زمینه شستشوی انواع فرش و ترمیم آنها کمک نماید. کافیست با شماره قالیشویی در مشهد تماس بگیرید تا کارشناسان عطاریان، شما را راهنمایی کنند.

 

شماره قالیشویی عطاریان

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.