نحوه ضد عفونی فرش و نکات مهم

دلایل ضد عفونی کردن فرش

متاسفانه خیلی از مردم از روش های نادرست برای ضد عفونی کردن فرش خود استفاده می کنند. به عنوان مثال شما اگر فرش خود را با مایع وایتکس بشویید باعث می شود تا تار و پود آن مورد آسیب قرار بگیرد و همچنین بخاطر قدرت بالای این ماده باعث می شوید تا رنگ قالیچه یا فرش شما آسیب ببیند. حتی عده ای دیگر از خانه داران عزیز از محلول های ترکیب شده با الکل اقدام به انجام این کار می کنند که این روش هم اصلا توصیه نمی شود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، ضد عفونی کردن یکی از لازمه های هر خانه ای می باشد. اگر شما در منزل حیوان خانگی دارید باید بدانید که با تردد حیوانات بین منزل و محیط های عمومی باعث می شود که بیماری ها به منزل شما سرایت کند.

 

 

کرونا ویروس

دغده ای که در حال حاضر در جهان موجود است و همه ی مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند بیماری کرونا است. شما با تماس مستقیم به فرش احتمال این که به بیماری کرونا مبتلا شوید بسیار زیاد است.

حتی با دراز کشیدن، نشستن بر روی نقطه ای از فرش که آلوده است باعث می شود تا باکتری ها و ویروس ها مختلف به شما انتقال داده شود و به منظور پیشگیری ما به شما پینشهاد می کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا با متد های بهترین قالیشویی مشهد یاد بگیرید که چگونه فرش خود را ضد عفونی کنید.

روش غبار گیری فرش

این کار قبل از شروع عملیات ضد عفونی الزامی است. شما با کمک یک عدد جارو برقی یا دستی می بایست خاک های موجود بر روی فرش یا پشت آن را تمیز کنید. حتی پیشنهاد می کنیم تا به صورت هفته ای دو الی سه مرتبه اقدام به انجام این کار کنید زیرا باعث می شود تا از نفوذ آلودگی ها به عمق فرش هایتان پیشگیری شود.

این نکته را در خاطر خود داشته باشید که حتما در حین جارو زدن ماسک به صورت خود بزنید تا از ورود خاک به ریه هایتان جلوگیری شود. از روش هایی که بسیار مرسوم است می توان به استفاده از چوب در غبار روبی اشاره کرد که این کار باعث می شود تا آسیب جدی به تار و پود فرش شما وارد شود. همچنین انجام این کار در دراز مدت، باعث ایجاد پارگی و پوسیدگی در فرش شما می شود.

 

 

 نحوه ساخت محلول برای ضد عفونی کردن

شما قادر هستید تا در منزل خود یک محلول ضد عفونی کننده بسازید. برای ساخت محلول ضد عفونی کننده در منزل، ابتدا باید یک ظرف را برداید و سپس در ان ظرف مقداری مایع ظرفشویی، شامپوفرش و کمی خمیر دندان بریزید و بعد از ترکیب کردن آن ها می توانید مایع را به کار ببرید.

لازم به ذکر است که خمیر دندان های رنگی را در محلول خود بکار نگیرید و حتما از خمیردندان های سفید رنگ استفاده کنید. و دلیل این کار این می باشد تا فرش شما رنگ خمیر دندان را به خود نگیرد و پاک کردن آن بسیار دشوار خواهد شد.

سعی کنید تا قبل از بکارگیری این محلول، آن را در گوشه ای از فرش خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که تاثیر مخربی بر روی فرش شما نخواهد گذاشت. همچنین مشاهده شده است که مواد شوینده قوی بر روی بعضی از فرش ها تاثیرات مخربی به جا می گذارد که این موارد بیشتر در فرش های دستبافت رخ می دهد.

معایب ضد عفونی فرش در منزل

بعد از اینکه شما از محلول ساخته شده استفاده کردید، در مرحله دوم می بایست به فکر خشک کردن فرش باشید که این امر با توجه به گسترش آپارتمان نشینی برای بسیاری از افراد امکان پذیر نمی باشد. اگر فرش خود را نتوانید در زمان مناسب خشک کنید، رطوبت موجود درآن باعث ایجاد پوسیدگی در فرش خواهد شد.

لازم به ذکر است که حتی اگر فرش خود را در معرض تابش نور آفتاب برای خشک شدن قرار دهید، نور آفتاب موجب آسیب رسیدن به رنگ فرش خواهد شد. پس نتیجه می گیریم که یکی از مزایای شستشوی فرش توسط قالیشویی می تواند موضوع خشک کردن آن باشد.

تاثیر نورآفتاب بر خشک کردن فرش

شاید شما فکر کنید که تابش نور خورشید موجب می شود تا بسیاری از عفونت های موجود در فرش از بین برود. اما به شما می گوییم که این باور کاملا غلط است و حتی زمانی که شما فرش خود را در یک فضای باز پهن می کنید، این امکان وجود دارد تا عفونت ها و باکتری ها موجود در هوای آزاد وارد آن شود.

مواد ضد عفونی چه مقدار بر روی فرش باید بماند؟

با پاسخ دادن به این سوال شاید شما متوجه شوید، که در خیلی از مواقع عجله می کردید. زیرا بسیاری از مواقع، خانم های خانه دار بعد از ریختن مواد ضد عفونی بر روی فرش به سرعت آن ها را پاک می کنند تا رطوبت به بقیه نقاط فرش منتقل نشود. این عمل کاملا اشتباه است زیرا بعد از انجام کار باز هم مقداری از عفونت بر روی سطح شما باقی می ماند.

ضدعفونی فرش و قالی هرچند وقت یکبار باید انجام شود؟

قبل از شیوع ویروس کرونا می توانستید ماهی یکبار از روش های ضدعفونی فرش استفاده کنید. اما ما به شما پیشنهاد می کنیم تا در هر ماه سه الی چهار مرتبه از روش های موجود در این مقاله استفاده کنید تا کاملا در امان باشید.

جمع بندی

قالی شویی عطاریان با کادری مجرب و با تجربه و به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد این تجارب را به منظور مراقبت از خانواده ها در برابر بیماری کرونا در اختیار شما عزیزان قرار داده است. ما با جمع آوری این مطالب امیدواریم که نقش کوچکی در مقابله با این بیماری فراگیر داشته باشیم. در پایان برای همه مردم کشور آرزوی سلامتی و تندرستی را داریم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.