بایدها و نبایدهای شستشوی فرش ابریشم

شستشوی فرش ابریشم

اگر شما نسبت به فرش ابریشم خود حساس هستید و از تحویل آن به قالیشویی مطمئن نیستید، ما با ارائه روش هایی به شما آموزش می دهیم که چگونه فرش های ابریشم خود را بشویید. شستشوی این فرش ها حساسیت و دقت بالایی را نیاز دارد زیرا با توجه به گران قیمت بودن آن، در صورت آسیب دیدگی ضرر بزرگی به شما وارد می شود.

آسیب در فرش های ابریشم گاهی اوقات جبران ناپذیر است، به این دلیل که شاید دیگر نمونه ای همانند فرش خود به دست نیاورید. اجزای تشکیل دهنده یک فرش دست بافت شامل این موارد است: پشم، کرک و ابریشم. لازم به ذکر است که هر مقدار از الیاف موجود در فرش ابریشم تغییر کند سبک شستشوی آن هم تغییر می کند.

نحوه شستشوی فرش ابریشم

فرش های ابریشم دارای ظرافت و زیبایی منحصر به فردی هستند و با توجه به ابریشم موجود در فرش، نمی توان از هر ماده شوینده ای استفاده کرد. همچنین اگر قصد دارید تا با استفاده از پارو اقدام به شستن کنید ما به شما پیشنهاد می کنیم که اصلا از این ابزار استفاده کنید.

موضوع دیگری که می بایست مدنظر داشته باشید این است که درجه آب در شتسشوی فرش ابریشم بسیار مهم است و نباید از آب با دمای بالا استفاده کنید.

 

 

فرش ابریشم را هرچند وقت یکبار باید شست؟

تا حد امکان می بایست از فرش ابریشمی خود مراقبت کنید تا نیازی به شستشو پیدا نکند. شما در تحویل فرش های ماشینی به قالیشویی هیچ گونه محدودیتی ندارید، اما باید دقت کنید، فرش های ابریشم هر دو الی سه سال می بایست شسته شوند. اکنون در ادامه می خواهیم چند نکته را به شما منتقل کنیم تا فرش شما کمتر به شست و شو نیاز پیدا کند.

  1. نکته اول:

سعی کنید فرش خود را در محلی پهن کنید، که تردد در آن قسمت کم باشد. بیشتر مواقع این فرش ها در قسمتی از پذیرایی منزل پهن می شوند و شما با در نظر گرفتن این موضوع می توانید آن را در قسمتی پهن کنید تا پای کمتری بر روی آن برود.

  1. نکته دوم:

به هیچ وجه فرش خود را همجوار با پنجره یا درب تراس قرار ندهید، زیرا با باز بودن آن ها مقدار زیادی از گرد و غبار و آلودگی بر روی سطح فرش می نشیند. اگر قصد دارید این کار را انجام دهید می بایست به صورت روزانه 1 الی 2 بار فرش خود را گردگیری کنید.

چگونه بدون نیاز به شستشو از دست لکه های فرش ابریشم راحت شویم؟

همانطور که می دانید بعد از ایجاد لکه بر روی هر نوع فرشی می بایست سریعا برای پاک کردن آن اقدام کنید. احیانا اگر این کار را انجام ندادید باید از قالیشویی برای برطرف شدن لکه کمک بگیرید.

برای آن که مواد لک کننده بر روی سطح فرش را جمع کنید، می توانید از یک قاشق استفاده کنید. برای کار با قاشق نیز باید نکاتی را در نظر داشت که اولین موضوع این است تا در هنگام جمع آوری سعی کنید تا مواد لک کننده به بقیه نقاط فرش منتقل نشوند.

دومین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است تا از فشار بیش از حد قاشق به عمق فرش ابریشمی خودداری کنید.

در سومین گام با استفاده از دستمال، آب و مقداری جوش شیرین اقدام به برطرف کردن کامل لکه کنید. اگر قبل از شروع این مرحله مقدار ریزی از مواد لک کننده بر روی سطح فرش ابریشمی شما قرار دارد می توانید آن ها را با استفاده از جاروبرقی کاملا جمع کنید.

چه موادی به ابریشم آسیب می رساند؟

قبل از شست و شوی فرش ابریشم باید مطلع باشید که چه موادی باعث آسیب رسیدن به فرش شما خواهد شد، در ادامه این مواد را به شما معرفی می کنیم.

  1. مواد شیمیایی قوی:

برخی از مواد شیمیایی را نباید در شتسوی فرش ابریشمی بکار بگیرید، نوع این مواد شیمیایی قلیایی است مانند وایتکس، شستشو کننده های چند منظوره و... .

  1. آب گرم:

اگر از این مورد به سادگی عبور کنید به راحتی باعث می شوید تا بافت های ابریشم استحکام خود را از دست بدهند.

پاک کردن فوری لکه ها: بعد از ریخته شدن موادی همچون جوهر، لاک ناخن و آبمیوه بر روی فرش شما باید سریع آن ها را پاک کنید. اگر فوری اقدام نکنید، مواد لک کننده می تواند در داخل بافت فرش نفوذ کرده، حتی گاهی اوقات مشاهده شده است که لکه ها از بافت فرش پاک نمی شوند.

نکات مهم در نظافت فرش ابریشمی

هرچه نظافت فرش شما با دقت تر باشد، ماندگاری آن بیشتر می شود. اکنون این نکات را باهم مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. نظافت فرش ابریشم با جارو برقی:

در هنگام کار با این وسیله برقی، اصلا نباید قدرت دستگاه را در حداکثر خود قرار دهید. همچنین با استفاده از برس های نازک جاروبرقی باعث می شوید تا الیاف ابریشم مورد آسیب قرار نگیرند.

  1. جارو دستی:

برای نظافت فرش های ابریشمی گاهی افراد از جارو دستی استفاده می کنند. استفاده ازاین جارو به نسبت جارو برقی بهتر است. زیرا پرزهای ابریشم را به خود نمی کشد و الیاف درون فرش مستحکم باقی می مانند.

  1. تکاندن فرش ابریشم:

می توانید برای بیرون رفتن اجسام از درون بافت فرش از روش تکاندن کمک بگیرید. اما در حین تکاندن یک فرش ابریشمی به هیچ وجه با ابزارهایی مانند چوب دستی، به آن ضربه وارد نکنید و گوشه های فرش را محکم نکشید زیرا امکان پاره شدن فرش وجود دارد.

  1. دست کشیدن:

قبل از نظافت می توان با دست کشیدن بر روی سطح فرش مطمئن شوید تا ذراتی در آن وجود دارد یا خیر. اگر هیچ چیزی در داخل فرش قرار ندارد، نیازی نیست این فرش های حساس را نظافت کنید.

جمع بندی

در این مطلب ما یک سری از بایدها و نبایدهای شستشوی فرش ابریشم را با هم مورد بررسی قرار دادیم. اما به شما توصیه می کنیم تا برای شستن یک فرش دستباف از قالیشویی ها کمک استفاده کنید. در بعضی از قالیشویی ها قابلیت شستشوی تخصصی فرش های ابریشم وجود ندارد اما ما به شما بهترین قالیشویی در مشهد که قالیشویی عطاریان می باشد را پیشنهاد می کنیم. در پایان امیدواریم که این مقاله سوالات ایجاد شده در ذهنتان را پاسخ داده باشد.

 

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.