روش های شستشوی فرش در قالیشویی

مراحل شستشوی فرش

باید آگاه باشید که شستشوی فرش چند مرحله دارد و این مراحل می بایست کاملا دقیق و با حوصله انجام شود. این مراحل به ترتیب زیر می باشد:

  • گرد گیری فرش و غبارروبی
  • خیس کردن فرش با آب (در فرش های ابریشمی و گلیم ها باید از آب سرد استفاده شود)
  • آب گیری فرش
  • آبکشی به وسیله دستگاه یا سنتی
  • خشک کردن نهایی
  • حمل و نقل اصولی و صحیح

نکته: دقت داشته باشید که این مراحل منباب فرش های سالم است و در صورتی که فرش شما دچار آسیب دیدیگی یا پارگی باشد، مرحله تعمیر و رفو کردن فرش به این مراحل اضافه می شود.

نحوه شستن فرش با دستگاه

در حین شتسشو به روش سنتی ممکن است نظافت به صورت صحیح انجام نشود و در حین شست و شو قسمت هایی از فرش به درستی شسته نشود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، در بعضی از قالیشویی های پیشرفته عمل شستشو فرش به صورت مکانیزه انجام می شود. همچنین با توجه به پندمی ویروس کرونا و مکانیزه بودن فرآیند شست و شو، قالی های شما به هیچ عنوان به این ویروس آلوده نمی شوند و شما در مقابل این بیماری محفوظ می مانید.

مراحل شتسشو فرش

همانطور که می دانید شست و شوی فرش یک کار اصولی و مهم است، در این قسمت قصد داریم مراحل شست و شوی فرش و قالی را برای شما شرح دهیم.

  1. گرد گیری فرش و غبار روبی

قبل از انجام عمل شستشو می بایست فرش را نظافت کرد تا گرد و خاک ها و عفونت در حین شتسشو به بافت فرش نفوذ نکند. این کار به وسیله جارو برقی های صنعتی انجام می شود. البته لازم به ذکر است در صورتی که فرش شما ارزشمند باشد از مقدار مکش مناسب استفاده می شود، تا جارو برقی به فرش شما آسیبی وارد نکند.

 متاسفانه مشاهده شده که خیلی از قالیشویی ها این کار را انجام نمی دهند و اقدام به شتسشو می کنند. این عمل باعث می شود تا ویروس ها در ریشه فرش شما باقی بماند و کاملا پاک نشود. برای آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع می توانید مقاله نحوه ضد عفونی فرش و نکات مهم آن را مطالعه کنید.

  1. مواد شوینده

اکنون بعد از گردگیری فرش در قالیشویی عمل شتسشو شروع می شود. مواد شوینده با توجه به جنس فرش شما انتخاب می شود، به عنوان مثال برای فرش های ابریشمی نباید از مواد شوینده اسیدی و قوی استفاده کرد، زیرا این موارد باعث از بین رفتن رنگ فرش شما می شود.

در این مرحله فرش شما آبدهی می شود و سپس مواد شوینده ای که مناسب با الیاف قالی شما است، بر روی آن ریخته می شود. در گام بعدی دستگاه های شتسشو بر روی فرش شما شروع به فعالیت می کنند، و کلیه کثیفی های آن را برطرف می نمایند.

توجه داشته باشید که بعضا، تعدادی از قالیشویی ها برای اینکه با دستگاه اقدام به نظافت کنند، فرش شما را بر روی سطوح سنگی یا غیر صاف پهن می کنند که این کار موجب آسیب رساندن به فرش شما خواهد شد.

لازم به ذکر است در فرش های سنتی مانند گلیم و ابریشم های دستباف این کار به صورت سنتی انجام می شود تا دقت لازم در حفظ فرش صورت پذیرد.

  1. آب کشی فرش

بسیاری از قالیشویی ها این کار را به وسیله شلنگ و به صورت سنتی انجام می دهند، اما قالیشویی های حرفه مجهز این عمل را به وسیله دوش های پخش کننده آب انجام می دهند و مواد شوینده را کاملا از بافت فرش خارج می کنند. این عمل با توجه به تراکم فرش، معمولا بین 2 الی 3 مرتبه انجام می شود.

  1. آب گیری فرش

اکنون به مهم ترین بخش شتسشو رسیده ایم، این کار آبکشی می باشد و به عنوان اصلی ترین پارامتر برای تمایز داشتن قالیشویی ها با یکدیگر محسوب می شود. بسیاری از قالیشویی ها در مشهد دستگاه آبکشی در اختیار ندارند، و به صورت سنتی فرش ها را بر روی دیوار پهن می کنند تا آب گیری و خشک شوند. اما این کار موجب می شود تا آب در بافت فرش باقی بماند و فرش دچار پوسیدگی شود.

استفاده از دستگاه آبکشی به این شکل است که فرش ها درون دستگاه های آب گیری قرار می گیرند و سپس با دورهای سریع چرخانده می شوند، سپس بعد از طی کردن این مرحله اقدام به خشک کردن آن می کنند.

  1. خشک کردن

این عمل معمولا می بایست به صورت سنتی انجام شود، زیرا تابش نور خورشید می تواند ویروس ها و عفونت های درون فرش را از بین ببرد. برای این که عمل خشک شدن بهتر صورت پذیرد معمولا فرش را هر چند ساعت پشت و رو می کنند.

 

 

حمل و نقل فرش

معمولا قالیشویی های حرفه ای در زمان دریافت و تحویل فرش یک کارشناس نیز ارسال می کنند، تا در زمان دریافت، بافت فرش و آسیب دیدگی های آن را بررسی کند. همچنین در زمان حمل و نقل، باید فرش را با یک پلاستیک پوشاند تا در زمان تحویل به صاحب فرش، گرد و غبار و آلودگی بر روی فرش قرار نگیرد.

امانت داری

فرش های شما ممکن است از لحاظ قیمتی دارای ارزش بالایی باشد که این ارزش به جنس فرش و قدمت آن بستگی دارد. بسیاری از افراد بعد از این که فرش خود را به قالیشویی تحویل می دهند یکسری نگرانی دارند که این نگرانی از آسیب خوردن فرش نشآت می گیرد. قالیشویی می بایست در این امر کاملا امانت دار باشد و از فرش شما به نحو احسنت نگهداری کند.

نحوه ارسال فرش برای مشتری

فرش قبل از ارسال چک می شود تا متوجه شویم که هیچ گونه رطوبتی در آن وجود نداشته باشد. سپس فرش را درون یک نایلون پلاستیکی قرار می دهیم، تا از لحظه خروج و رسیدن به دست مشتری لکه ای و گرد و غباری بر روی آن جای نگیرد.

نتیجه گیری

روش های شستشوی فرش در قالیشویی با اهمیت مطالب فوق برایتان روشن شده است و شما با دانستن این موضوعات آگاه هستید که فرش های خود را به کدام قالیشویی برای شستشو، ترمیم و نظافت تحویل دهید. قالیشویی عطاریان در مشهد به عنوان بهترین قالیشویی در مشهد با تجربه چند ساله در خدمت شما مردم عزیز می باشد. در پایان امیدواریم با نگارش این مقاله، اطلاعات شما را بروز رسانی کرده باشیم.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.